Abstrakt
This paper outlines the main reading strategies of ecocriticism. Its main theoretical interest lies not in the pure extraction of literary motifs of Nature, but in the deconstruction of the diversity between Nature and Culture, representing Nature as the postmodern significant “Other” relating to contemporary environmental problems and thus exposing literary approaches in the past ( including
postmodernism ) as anthropocentric. The main part of this paper focuses on the example of the application of ecocritical strategies in Đuro Sudeta’s modernist and impressionistic novella Mor, which leads to the suggestion of reforming conventional readings in traditional literary history.
Bibliografia
Barry, P. ( 2009 ). Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. Manchester–New York: Manchester University Press.
Bićanić, M., Harrison, M. ( 2015 ). Preface. In: Đ. Sudeta, Mor: The Original Werewolf Legend. Trans. M. Bićanić, M. Harrison. Amazon Kindle Edition, loc. 23–39.
Brozović, D. ( 2012 ). Čitati zeleno: Ekokriticizam—neprepoznatamogućnost suvremene hrvatske znanosti o književnosti. “Književna smotra” no. 164–165 ( 2–3 ), pp. 29–35.
Buell, L. ( 1996 ). The Environmental Imagination: Thoreau, Nature Writing, and the Formation of American Culture. Cambridge, Massachusetts–London: The Belknap Press of Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674262423 DOI: https://doi.org/10.4159/9780674262423
Cohen, M. P. ( 2004 ). Blues in the Green: Ecocriticism Under Critique. “Environmental History” no. 1, pp. 9–36. https://doi.org/10.2307/3985943 DOI: https://doi.org/10.2307/3985943
Donat, B. ( 1975 ). Stotinu godina fantastičnoga u hrvatskoj prozi. In: Antologija hrvatske fantastične proze i slikarstva. Ur. B. Donat, I. Zidić. Zagreb: Liber, pp. 7–56.
Estok, S.C. ( 2005 ). Bridging the Great Divide: Ecocritical Theory and the Great Unwashed. “ESC: English Studies in Canada” no. 4, pp. 197–209. https://doi.org/10.1353/esc.2007.0043 DOI: https://doi.org/10.1353/esc.2007.0043
Garner, B. M. ( 2015 ). Far Over the Misty Mountains Cold: An Ecocritical Reading of J. R. R. Tolkien’s The Hobbit. Bucknell Digital Commons. Honors Thesis.
Glotfelty, C. ( 1996 ). Introduction: Literary Studies in an Age of Environmental Crisis. In: The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Ed. C. Glotfelty, H. Fromm. Athens–London: The University of Georgia Press, pp. xv–xxxvii.
Ivezić Talan, M., Slavić, D. ( 2020 ). Elementi impresionizma u Moru Đure Sudete. “Crkva u svijetu” no. 1, pp. 133–151. https://doi.org/10.34075/cs.55.1.6 DOI: https://doi.org/10.34075/cs.55.1.6
Jimmy, N. B. ( 2015 ). Ecocritical Approach to Literary Text Interpretation. “International Journal of Innovation and Scientific Research” no. 2, pp. 369–378.
Kravar, Z., Oraić Tolić, D. ( 1996 ). Lirika i proza Antuna Gustava Matoša. Zagreb: Školska knjiga.
Maran, T. ( 2007 ). Towards an Integrated Methodology of Ecosemiotics: The Concept of Nature-text. “Sign System Studies” no. 35 ( 1/2 ), pp. 269–294. https://doi.org/10.12697/SSS.2007.35.1-2.10 DOI: https://doi.org/10.12697/SSS.2007.35.1-2.10
Mendlesohn, F. ( 2008 ). Rhetorics of Fantasy. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.
Soper, K. ( 1995 ). What Is Nature? Culture, Politics and the Non-Human. Oxford, UK–Cambridge, USA: Blackwell.
Sudeta, Đ. ( 2015 ). Mor: The Original Werewolf Legend. Trans. M. Bićanić, M. Harrison. Amazon Kindle Edition.
Šicel, M. ( 1978a ). Povijest hrvatske književnosti 5: Književnost moderne. Zagreb: Liber— Mladost.
Šicel, M. ( 1978b ). Specifična obilježja književnosti moderne. in: Hrvatska književnost u evropskom kontekstu. Ed. A. Flaker, K. Pranjić. Zagreb: Zavod za znanost o književnosti—Liber, pp. 393–412.
Žmegač, V. ( 1993 ). Duh impresionizma isecesije. Zagreb: Zavod za znanost o književnosti.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Domagoj Brozović
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).