Abstrakt
The main subject of the review is Mykola Ilnytskyi’s book Reading and Re-reading…, which is very important research on Ukrainian literature in contemporary humanities. The book includes four chapters in all of which fundamental interests of the researcher are described. Mykola Ilnytskyi reviews the classic texts of Taras Shevchenko, Ivan Franko ( chapter 1 ), and the literature of the first part of the 20th century ( chapter 2 ), as well as contemporary texts ( chapters 3, 4 ). This book is not an extensive view of the history of literature of the 20th century. Its main peculiarity is the delivery of important fragments and episodes of literary history. The essays combine a liberal understanding of the subject and an unobtrusive interpretation of the texts, which reflects the unique ethical culture of the researcher. Mykola Ilnytskyi is clearly aware of the multiplicity of meanings offered byfiction, and therefore does not insist on his own right to the truth, but only offers well-founded and personally verified versions of literary plots.
Bibliografia
Ільницький, М. ( 2003 ). Драма без катарсису. Сторінки літературного життя Львова другої половини ХХ століття. У 2 кн. Львів. Ільницький, М. ( 2008–2009 ).
На перехрестях віку. У 3 кн. Київ: ВЦ „Києво-Могилянська академія”.
Ільницький, М. ( 2019 ). Читаючи, перечитуючи… Літературознавчі статті, портрети, роздуми. Тернопіль: Навчальна книга–Богдан.
Ільницький, М. ( 2014 ). Знаки доби і грані таланту. Київ: Кліо. Ільницький, М. ( 2021 ). Формули осягання Яцкова. Львів: ЛА „Піраміда”.
Ільницький, М. ( 2015 ). Формула осягання Антонича. Київ: Смолоскип. Павлишин, М. ( 2008 ). Ольга Кобилянська: прочитання. Харків: Акта.
Рассадин, С. ( 2006 ). Советская литература. Побеждённые победители. Почти учебник. Санкт-Петербург: Инапресс–Новая Газета.
[ Ìlʹnicʹkij, M. (2003). Drama bez katarsisu. Storìnki lìteraturnogo žittâ Lʹvova drugoї polovini XX stolìttâ. U 2 kn. Lʹvìv. Ìlʹnicʹkij, M. (2008–2009). Na perehrestâh vìku. U 3 kn. Kiїv: VC „Kiêvo-Mogilânsʹka akademìâ”.
Ìlʹnicʹkij, M. (2019). Čitaûči, perečituûči… Lìteraturoznavčì stattì, portreti, rozdumi. Ternopìlʹ: Navčalʹna kniga–Bogdan.
Ìlʹnicʹkij, M. (2014). Znaki dobi ì granì talantu. Kiїv: Klìo. Ìlʹnicʹkij, M. (2021). Formuli osâgannâ Âckova. Lʹvìv: LA „Piramida”.
Ìlʹnicʹkij, M. (2015). Formula osâgannâ Antoniča. Kiїv: Smoloskip. Pavlišin, M. (2008). Olʹga Kobilânsʹka: pročitannâ. Harkìv: Akta.
Rassadin, S. (2006). Sovetskaâ literatura. Pobeždёnnye pobediteli. Počti učebnik. Sankt-Peterburg: Inapress–Novaâ Gazeta ].
Korniejenko, A. ( 1998 ). Ukraiński modernizm. Kraków: Universitas. Wilson, D. ( 2012 ). Relewancja a interpretacja tekstów literackich, „Przestrzenie Teorii” nr 18, s. 203–219. https://doi.org/10.14746/pt.2012.18.11 DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2012.18.11
Włodarczyk, A. ( 2014 ), Etyka interpretacji tekstu literackiego. Postmodernizm. Humanizm. Dydaktyka, Kraków: Universitas.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Ярослав Поліщук
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).