Abstrakt
Rethinking conditions of revolutionary potential of literature, with special regard to ways literature incessantly has re-examined otherness in language, in this paper we have chosen to focus on specific mechanism of illusion-making, i.e. anamorphosis taken both as a technique and a theme. Since one of the most famous elaboration of anamorphosis in literature is to be found in Poe’s stories, it is worthwhile to examine how Poe’s game of hide and seek with depth and surface is reflected in his devoted Croatian reader and interpreter A.G. Matos. In a comparative analysis of Poe’s and Matos’s stories, we will elaborate on how a procedure of naming and a procedure of signifying are revealed to be mere effects of anamorphosis in Matos’s short story “Miš” (The Mouse). Since it is an embodiment of a figure designating schism and split, the rodent from the title of Matos’s short story reveals the other side of thinking, which is no other than the other within.
Finansowanie
Croatian Science Foundation
Bibliografia
Baltrusaitis, J. (1977). Anamorphic Art. Trans. W.J. Strachan. Cambridge: Chadwyck–Healey.
Bašić, S. (1970). A.G. Matoš prema E.A. Poeu. In: Hrvatska književnost prema evropskim književnostima. Eds. A. Flaker, K. Pranjić. Zagreb: Liber, pp. 393–412.
Bašić, S. (1986). E.A. Po, junak našeg doba. In: Poe, Grad u moru. Zagreb: NZMH, pp. 346–362.
Benčić, Ž. (1991). Barok i avangarda: studije. Zagreb: Hrvatski zavod za znanost o književnosti Filozofskog fakulteta u Zagreb.
Brlek, T. (2020). Čitanje Kafke ili perpetuum mobile. In: Kafka. U prilog minornoj književnosti. Trans. U.Vlaisavljević. Zagreb: Matica hrvatska, pp. 151–164.
Cantalupo, B. (2005). Poe’s Visual Tricks. “Poe Studies,” vol. 38, no. 1, pp. 53–63. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1754-6095.2005.tb00169.x
Dolar, M. (2015). Anamorphosis. „S: Journal of the Circle for Lacanian Ideology Critique,” vol. 8, pp. 125–140.
Flaker, A. (1988). Nomadi ljepote: intermedijalne studije. Zagreb: Grafički zavod Hrvatske
Guattari, F., Deleuze, G. (1986). Kafka. Toward a Minor Literature. Trans. D. Polan. London: University of Minnesota Press.
Hocke, G.R. (1991). Svijet kao labirint. Trans. Nadežda Čačinović-Puhovski. Zagreb: Biblioteka August Cesarec.
Jukić, T. (2012). Matošev loboratorij: rad, goli život i tumačenje snova. In: Prostori snova. Oniričko kao poetološki i antropološki problem. Eds. Ž. Benčić, D. Fališevac. Zagreb: Disput, pp. 339–361.
Lacan, J. (2006). Écrits. Trans. B. Fink. New York–London: W.W. Norton & Company.
Matoš, A.G. (1953). Miš. In: Sabrana djela A. G. Matoša. Vol. 1. Ed. D. Tadijanović, M. Matković. Zagreb: JAZU.
Matoš, G. Antun. (1973). Dojmovi. Ogledi. Sabrana djela A. G. Matoša, vol. 3. Ed. by D. Tadijanović. Zagreb: JAZU–Liber–Mladost.
Oraić Tolić, D. (1980). Pejzaž u djelu A. G. Matoša. Zagreb: Nakladni zavod Matice hrvatske.
Petlevski, S. (2015). Matoševa simptomatologija moderniteta: modernizam, bodelerizam, dekadencija. In: Matoš u Parizu. Ed. Y.Vrhovac. Zagreb: FF–press, pp. 67–82.
Poe, E.A. (2001). The Works of Edgar Allan Poe in Five Volumes. Vol. 3. The Pennsylvania State University, Electronic Classics Series.
Poe, E.A. (2005). Collected Works of Poe. Vol. 1. Webster’s Thesaurus Edition. San Diego: ICON Group International.
Rabelais, F. (2012). Gargantua and Pantagruel. Trans. T.Urquhart, P. Motteux. Chicago: University of Chicago.
Slabinac, G. (1988). Hrvatska književna avangarda. Zagreb: ITRO August Cesarec.
Smolčić, I. (2019). Usporedna analiza proze Edgara Allana Poea i Antuna Gustava Matoša na primjeru novela Crni mačak i Miš. “Hum,” vol. XVI, no. 21, pp. 263–277. DOI: https://doi.org/10.47960/2303-7431.21.2019.263
Todorov, T. (2018). Trijumf umjetnika: revolucija i umjetnici. Rusija od 1917 do 1941. Trans. U. Burger. Zagreb: TIM press.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Andrea Milanko, Ana Tomljenović
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).