Abstract
In this article, Lazar Komarčić’s novel Jedan razoren um from 1893 is presented as a text inaugurating the literary discourse devoted to the medicalization of madness. The authors of the previous discussions of this novel have highlighted the issue of tabooing madness, without paying attention to the fact that it is the first work in Serbian literature whose author, going beyond the boundaries of cultural taboo, described the space of a Belgrade insane asylum. The method of artistic articulation of madness (a pathological figure) and a psychiatric hospital (infirmerium) determines the groundbreaking importance of Komarčić’s novel as a starting point for research on the impact of the development of medicine on the cultural perception of the disease in Serbia and the development of Serbian modernism.
References
Ahmetagić, J. M. (2018). Paranoidna psihoza u patrijarhalnoj kulturi: Jedan razoren um Lazara Komarčića. „Baština” (Priština – Leposavić), nr 48, s. 15–28. DOI: https://doi.org/10.5937/bastina1948015A
Andrić Petrović, S., Jerotić S., Marić P. N. (2021). Sindromi sumanutog prepoznavanja – od pripovedanja Dostojevskog do sagledavanja konektoma, „Psihijatrija danas”, 2022, nr 54/1, s. 23–37.
B. H. (1981). Napomena o tekstu. W: L. Komarčić, Jedan razoren um, Beograd: Nolit.
Boruszkowska, I. (2018). Sygnatury choroby. Literatura defektu w ukraińskim modernizmie. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Deretić, J. (1981). Srpski roman 1800–1950. Beograd: Nolit.
Derrida, J. (2004). Cogito i historia szaleństwa. W: J. Derrida, Pismo i różnica. Przeł. K. Kłosiński. Warszawa: Wydawnictwo KR, s. 57–109.
Đorđević, Ž. (1983). Čukur-česma 1862. Studija o odlasku Turaka iz Srbije. Beograd: Nolit.
Dostojevski, F. M. (1933). Dvojnik. Przeł. Lj. Mihailović. Beograd: Narodna prosveta.
Foucault, M. (1987). Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu. Przeł. H. Kęszycka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Foucault, M. (1999). Szaleństwo i literatura: powiedziane, napisane. Przeł. B. Banasiak et al. Wyb. i oprac. T. Komendant. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Freud, S. (1997). Niesamowite. W: S. Freud, Dzieła, t. 3: Pisma psychologiczne. Przeł. P. Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR, s. 239–262.
Hajduković, B. (1981). Pogovor. W: L. Komarčić. Jedan razoren um. Beograd: Nolit, s. 153–175.
Jovanović J. (2022). Posetili smo prvu duševnu bolnicu na Balkanu: U njoj su nemirne kažnjavali bičem i kupali hladnim tušem – korišćena je i „ludačka košulja”. 13.06.2022. https://tinyurl.com/5fv9m8fz. 21.06.2024.
Komarčić, L. (1908). Jedan razoren um. Zapisnik jednog pokojnika. Beograd: Štamparija D. Dimitrijevića.
Koza, P. (2018). „Politykę i prawo należy wydedukować z etyki”. Jacques Derrida i lektura etyczno-polityczna, W: Widma Derridy. Przeżycie. Red. A. Bielik-Robson, P. Sadzik, s. 115–126. DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.6905
Milenković, G. (2015). Ludilo i kultura u romanu Jedan razoren um Lazara Komarčića. „Letopis Matice srpske”, nr 495, z. 4, s. 454–466.
Milovanović, S. (2006). Prvi srpski psihijatri. „Srpski arhiv za celokupno lekarstvo”, nr 9–10, s. 457–465.
Peković, S. (1984). Pogovor. W: L. Komarčić, Dva amaneta: roman. Beograd: Prosveta, s. 171–187.
Roter-Blagojević, M. (2014). Nastanak prvih zdravstvenih kompleksa i zgrada u XIX i početkom XX veka. „Acta historica medicinae, pharmaciae, veterinae”, nr 1, s. 74–92. DOI: https://doi.org/10.25106/ahm.2014.1608
Samborska-Kukuć D. (2005). Narcyz w masce tragicznej. Sobowtór jako eksterioryzacja duszy w opowiadaniu Leo Belmonta Tamten człowiek. „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 121–130.
Skerlić J. (1914). Istorija nove srpske književnosti. Beograd: Izdavačka knjižara S. B. Cvijanovića.
Skerlić, J. (1909). Jedna književna zaraza. W: J. Skerlić., Pisci i knjige, t. IV. Beograd: Nova štamparija „Davidović”, s. 97–112.
Stanojević, V. (1974). Zdravstvena služba. W: Istorija Beograda, t. 2. Red. Vasa Čubrilović. Beograd: Prosveta, s. 791–804.
Vučković, R. (2014). Moderna srpska proza. Kraj XIX i početak XX veka. Beograd: Službeni glasnik.
License
Copyright (c) 2025 Sylwia Nowak-Bajcar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
