Abstrakt
One of the ways of understanding linguistic emotivity is taking into account an anthropological approach. The first anthropologist who recognized the emotive aspect of language was the founding father of social anthropology Bronisław Malinowski, thus forming the foundation for future ethnolinguistics and linguistic anthropology. According to the view of these subdisciplines the role of speech cannot be defined only in terms of phonology, morphology or syntax but also in terms of semantics and pragmatics. Taking into account all the above mentioned aspects of language allows finding out basic oppositional functions of language: referential andemotive. The latter one means the impact of cultural contexts on language (eg. religious cult vs academic lecture), as well as the creative role of language that shapes the nature of communication and culture itself. Anthropological studies are followed in this respect by discussed below some approaches of linguistics, literary studies, philosophy and sociology.
Bibliografia
Ahearn L.M., 2013, Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków.
Austin J.L., 1993, Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa.
Berger P.L., Luckmann T., 1983, Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. J. Niżnik, Warszawa.
Burszta W.J., 1986, Język a kultura w myśli etnologicznej, Wrocław.
Dufrenne M., 1983, Perception, Meaning and Convention, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism” nr 2, s. 209–211.
Duranti A., 1994, From Grammar to Politics. Linguistic Anthropology in a Western Samoan Village, Berkeley.
Goffman E., 1981, Człowiek w teatrze życia codziennego, oprac. J. Szacki, przeł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa.
Goodwin M.H., 1990, He-Said-She-Said. Talk as Social Organization Among Black Children, Oxford.
Hymes D., 1980, Socjolingwistyka i etnografia mówienia, w: Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa.
Malinowski B., 1981, Problem znaczenia w języku pierwotnym, w: A.K. Paluch, Malinowski, Warszawa, s. 258–278.
Malinowski B., 1987, Ogrody koralowe i ich magia, Warszawa.
Peirce C.S., 1997, Wybór pism semiotycznych, wyb. H. Buczyńska-Garewicz, przeł. R. Mirek, A.J. Nowak, Warszawa.
Szymura J., 1985, Bronisława Malinowskiego „etnograficzna teoria języka”, w: Antropologia społeczna Bronisława Malinowskiego, red. M. Flis, A.K. Paluch, Warszawa, s. 177–205.
Tambiah S., 2007, Magia, nauka, religia a zakres racjonalności, Kraków.
Urciuoli B., 1996, Exposing Prejudice: Puerto Rican Experiences of Language, Race, and Class, Boulder.
Wheelwright P., 1964, The Bourning Fountain. A Study in the Language of Symbolism, Bloomington.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).