Abstrakt
Starting with Erich Fromm’s thesis on love from his seminal work The Art of Loving (1956), the paper tries to show the way in which Fromm’s psycho-biological concept of love is represented differently in different historical formations in Andrić’s historical novel The Bridge on the Drina (1945). A brief analysis of the three love relations from Andrić’s novel reveals the process of the appearance of the concept of modern love, the moment in which love ceases to be a social instancje and becomes an individual act.
Bibliografia
Andrić I., 1977, Na Drini ćuprija, Sarajevo.
Đuvić M., 2007, Ljubav između dva rata (Konstrukti o ljubavi u bosanskohercegovačkih pripovjedača između dva svjetska rata), u: Prikazi ljubavi u bosanskoj, hrvatskoj i srpskoj književnosti. Od renesanse do danas, ur. R. Hodel, Frankfurt am Main, str. 293–303.
Egen Ch., 2009, Zur Sozio- und Psychogenese der romantischen Liebesvorstellung in westeuropäischen Gesellschafte, Göttingen.
Fromm E., 2000, Umijeće ljubavi, prev. H. Lisinski, Zagreb.
Fuchs P., 1999/2003, Liebe, Sex und solche Sachen. Zur Konstruktion moderner Intimyssteme, Konstanz.
Hodel R., 2007, Ljubav u konfliktu između dva socijeteta (Lazarević, Stanković, Andrić, Krleža, Rudan), u: Prikazi ljubavi u bosanskoj, hrvatskoj i srpskoj književnosti. Od renesanse do danas, ur. R. Hodel, Frankfurt am Main, str. 211–229.
Illous E., 2003, Der Konsum der Romantik. Liebe und die kulturellen Widersprüche des Kapitalismus. Frankfurt–New York.
Jaspers K., 1967, Filozofija egzistencije, prev. M. Cekić, I. Ivanji, Beograd.
Kami A., 1987, Mit o Sizifu, prev. N. Smailagić, Sarajevo.
Korać S., 1989, Andrićevi romani ili Svijet bez Boga, Zagreb.
Lewis T., Amini F., Lannon R., 2009, Opća teorija ljubavi, prev. M. Vilišić, Zagreb.
Luhmann N., 1982, Liebe als Passion. Zur Codierung von Intimitat, Frankfurt am Main.
Luhmann N., 1996, Ljubav kao pasija: o kodiranju intimnosti, Zagreb.
Ostojić K., 1977, Andrićevo prevazilaženje apsurda, u: Ivo Andrić u svjetlu kritike, ur. B. Milanović, Sarajevo, str. 281–288.
Petković S., 2007, Ljubav u srpskoj pripoveci s početka 20. veka, u: Prikazi ljubavi u bosanskoj, hrvatskoj i srpskoj književnosti. Od renesanse do danas, ur. R. Hodel, Frankfurt am Main, str. 229–241.
Pieper J., 1972, Über die Liebe, München.
Pogačnik J., 1981, Andrićeva radikalizacija tradicije romana, u: Delo Ive Andrića u kontekstu evropske književnosti i kulture, ur. D. Nedeljković, Beograd, str. 111–121.
Sartr Ž.P., 1983, Biće i ništavilo: ogled iz fenomenološke ontologije, Beograd.
Šicel M., 1981, Modernistička faza Ive Andrića, u: Delo Ive Andrića u kontekstu evropske književnosti i kulture, ur. D. Nedeljković, Beograd, str. 129–139.
Zorić P., 1977, Metafizički realizam Ive Andrića, u: Ivo Andrić u svjetlu kritike, ur. B. Milanović, Sarajevo, str. 298–305.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).