Abstrakt
Practicaly until today there haven’t appeared objectiv scientific works concerning begining and evolution of the byzantine monarchy. Christian Church after 300 years of awful persecutions came out of the underground and had to find itself in the new reality, had to decide whetherreconcile and cooperate with the society, or isolate from the fallen world, as had done sects, and save chosen. Church chose the first option and took responsibility for the salvation of the world. In reality the emperor, the recent persecutor of the Church, must have persuaded christians, that he himself was not only their friend but good-doer also. Therefore in the 4th century beside the Church of the eschatological character appeared a new power of a temporary character. History of the Eastern Roman Empire is also the history of the relationship between Church and the empire focused on the earthly dimension of its mission. The very symbol of this relationship was famous byzantine eagle as a representation of one body and two different ideological trends. However those relations had not always been ideal, more or less those two bodies existed through the period of 1100 years on the principle of symphonia-agreement. After the fall of the Eastern Roman Empire, Church by the will of God survived in order to continue its mission of salvation of the fallen world.Bibliografia
Batiffol P., 1929, La paix constantinienne et catholicisme, Paris.
Bober A., 1965, Światła ekumeny. Antologia patrystyczna, Kraków.
Doroszkiewicz W., 2012, Dzieje wschodnich Rzymian, Białystok.
Mazzarino S., 1966, The End of the Ancient World, London.
Meyendorff J., 1984, Teologia bizantyjska, przeł. J. Prokopiuk,Warszawa.
Meyendorff J., 1989, Imperial Unity and Christian Divisions, New York.
Ostrogorski, G., 1967, Dzieje Bizancjum, przekł. pod red. H. Evert-Kappesowej, Warszawa.
Runciman S., 1982, Teokracja bizantyjska, przeł. M. Radożycka-Padetti, Warszawa.
Schmemann A., 1979, Church World Mission, New York.
Schwartz E., 1913, Kaiser Constantin und die christliche Kirche, t. 1, Leipzig–Berlin.
Θιδας Β., 1997, Εκκλησιαστικη Ιστορια, t. 1, Αθηναι.
Περι της Ελ., 1973, Εκκλησιας. Μ. Βασιλeiou Εργα.Πατερικαι Εκδοσεις, t. 6, Θεσσα-
λονικη.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).