Abstrakt
In Serbia, in the aftermath of 5 October 2000, the process of desecularization, including the revitalization of the Serbian Orthodox Church (SOC), overlapped with the democratization of its political institutions, as well as with the political and social pluralism. The desecularization of the Serbian society had already started in the socialist Yugoslavia, but the process itself intensified in the early period of political pluralism and establishment of the democratic political institutions. Is Orthodoxy compatible with democracy, viewed not only as the will of the majority or an election procedure, but also as a political culture of pluralism and rule of law? Is Orthodoxy possible as a “civic” church, in line with the European political tradition of democracy and pluralism? The author contends that the contemporary Orthodoxy, including the SOC, accepts globalization in its technical, technological and economic sense, with a parallel tendency towards cultural fragmentation. Thus one needs a consensus between the SOC, state and society in Serbia concerning the basic values, such as: democracy, civil society, pluralistic discourse, secular tolerance and individual human rights.
Bibliografia
Blagojević M., 2010, Vezanost za pravoslavlje u ogledalu statistike: sociološko merenje crkvenosti, „Teme” br. 1, str. 131–154.
Blagojević M., 2012, Religijsko-konfesionalna identifikacija i vera u Boga građana Srbije, „Filozofija i društvo” vol. 23, br. 1, str. 40–52.
Church attendance, <http://www.nationmaster.com/country/yi-serbia-and montenegro>, 10.11.2014.
Davie G., 2005, Europe: The Exception that Proves the Rule?, u: The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics, ur. P. Berger, Grand Rapids, str. 65–83.
Davie G., 2007, The Sociology of Religion, London.
EVS – European Values Study, Serbia, 2008, <http://www.europeanvaluesstudy.eu>, 5.12.2013.
Majer T., 2009, Identitet Evrope, Beograd.
Petrović M., 2012, Građani Srbije peti u Evropi po religioznosti, „Blic” 29.7.2012, str. 9.
Popis stanovništva, domaćinstava i stanova 2011. u Republici Srbiji: Stanovništvo: Veroispovest, maternji jezik i nacionalna pripadnost. Podaci po opštinama i gradovima, 2013, Beograd.
Radisavljević-Ćiparizović D., 2002, Religija i svakodnevni život: vezanost ljudi za religiju i crkvu u Srbiji krajem devedesetih, u: Srbija krajem milenijuma, ur. S. Bolčić, A. Milić, Beograd, str. 215–248.
Radisavljević-Ćiparizović D., 2006, Religioznost i tradicija, Beograd.
Radisavljević-Ćiparizović D., 2011, Religioznost građana Srbije i njihov odnos prema EU – sociološki ugao, u: Religioznost građana Srbije i njihov odnos prema procesu evropskih integracija, Beograd.
Religioznost građana Srbije i njihov odnos prema procesu evropskih integracija, 2011, Beograd.
Tibi B., 2008, Political Islam, World Politics and Europe, London.
Vukomanović M., 2008, Homo viator: religija i novo doba, Beograd.
Vukomanović M., 2011, Serbian Orthodox Church Between Traditionalism and Fundamentalism, u: Fundamentalism in the Modern World, vol. 1, ur. U. Mårtensson et al., London, str. 148–170.
WVS – World Values Survey, 2001, Online Data Analysis, <http://www.wvsevsdb.com/wvs/WVSAnalizeQuestion.jsp>, 10.12.2013.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).