Abstrakt
Starting from the concept of “external branding” of states and nations, the paper analyses the speeches and messages of Pope John Paul II dedicated to Croats and the Croatian state, spoken and published during his pontificate (1978–2005), in order to uncover how he perceived and presented the Croatian identity. The author believes that Pope John Paul II, thanks to his charisma and significant public impact, as well as extensive knowledge of the Croatian identity, contributed greatly to strengthening the recognisability of Croats in the global public and to promote their values, interests and aspirations.
Bibliografia
Anholt S., 2007, Konkurentan identitet, Zagreb.
Bešker I., 2003, Prestali smo biti zemlja senzacija i to je uspjeh, „Jutarnji list” 6. lipnja, str. 15.
Bešker I., 2005, To je bio Ivan Pavao II., Zagreb.
Körbler J., 2005, Wojtyla & Ratzinger, svetac i filozof, Zagreb.
Kuharić F., 1994, Papa Ivan Pavao II. zadužio hrvatski narod, u: S. Tomašević, G. Galazka, Ivan Pavao II., Zagreb–Roma, str. 5.
Malović S., 1993, Image hrvatskih medija u svijetu, doktorska dizertacija, Varaždin.
Miličević K., Skoko B., Krešić D., 2012, The Power of Tourism in Creating a National Brand: The Case of Croatia, u: Destination Branding & Marketing IV, ur. V. Richards, Cardiff, str. 236–247.
Mlivončić I., 1993, Pape i Hrvati, Zagreb.
Nagy B., (ur.), 2011, Papa Ivan Pavao II. govori Hrvatima, Zagreb.
Papa u Hrvatskoj, 2003a, , 21 svibnja 2003 Papa u Hrvatskoj, 2003b, , 20 srpnja 2003.
Pavičić D., 2005, Papa i Hrvati, Zagreb.
Petrač B., Šanjek F., (ur.), 1995, Ivan Pavao II. i Hrvati, Zagreb.
Pintarić N., 1999, Bistrički hodočasnik, Zagreb.
Rukavina K., 2003, Hrvati Papi – Papa Hrvatima, Rijeka.
Sanader I., 2000, Hrvatska u međunarodnim odnosima, Zagreb.
Skoko B., 2003, Hrvatska – identitet, image, promocija, Zagreb.
Tomašević S., 2009, Dvojica papa – Ivan Pavao II. i Benedikt XVI., Zagreb.
Tomašević S., Galazka G., 1994, Ivan Pavao II., Zagreb–Roma.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).