Abstrakt
The article examines the root causes of the secularization of European culture by focusing on the writings of the English historian Christopher Dawson. Dawson’s central argument is that every human culture is based on religion and, thus, European culture on Christianity. He identifies the root causes of secularization to be found in the Renaissance and Protestant Reformation movements, both of which facilitated the emergence of the modern nation-state, but in different ways. The Renaissance marked the coming of a new culture – a new way of life – which had its roots deep in the past and had been developing for centuries in the Mediterranean world. The Protestant Reformation, on the other hand, brought an end to the religious unity which had existed for centuries in Western Europe, and subsequently divided Europe along religious lines. These two movements essentially laid down the foundations of an alternative culture, one often unbeknown to its architects: a culture which was still very much influenced by Christian origins, but would become over time first the rival and later the successor of Christianity.
Bibliografia
Baron H., 1966, The Crisis of the Early Renaissance, Princeton.
Burckhardt J.,1990, The Civilization of the Renaissance in Italy, London.
Callahan D., 1973, Christopher Dawson, „Harvard Theological Review” br. 66/2, str. 161–176.
Dawson C., 1948, Religion and the Rise of Western Culture, London.
Dawson C., 1949, Religion and Culture, London.
Dawson C., 1965, The Dividing of Christendom, New York.
Dawson C., 1972, The Gods of Revolution, New York.
Dawson C., 1985, Christianity and the New Age, Manchester.
Dawson C., 2001, Progress and Religion, Washington DC.
Dawson C., 2002, Dynamics of World History, Wilmington.
Dawson, C., 2013, The Movement of World Revolution, Washington DC.
Gilson E., 1949, Dante the Philosopher, New York.
Huntington S., 1996, The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York.
Luther M., 1962, Temporal Authority: to what Extent it Should be Obeyed?, Philadelphia.
Mattei R., 2006, De Europa: Tradici cristiane e sogni postmoderni, Florence.
Ratzinger J., 2007, Europe: Today and Tomorrow, San Francisco.
Scott C., 1992, A Historian and His World: The Life of Christopher Dawson, New Brunswick.
Siedentop L., 2000, Democracy in Europe, London.
Skinner Q., 1978, The Foundations of Modern Political Thought, Cambridge.
Weiler J.J., 2003, Integration in an Expanding European Union: Reassessing the Fundamentals, London.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).