Abstrakt
This article is an attempt to compare two contestation models, that occurred in the activities of new social movements formed in the 80s of the twentieth century in Czechoslovakia and Poland (Czech Children and Orange Alternative). Both movements are the examples of the changes taking place in the process to form of political and social opposition to the communist regime. The article describes the relationship between political commitment and understanding of the aesthetic function (influence of surrealism) in the culture of opposition.Bibliografia
Burszta W.J., 2005, Kontrkultura – mit zdegradowany?, w: Kontrkultura. Co nam z tamtych lat?, red. W.J. Burszta, M. Czubaj, M. Rychlewski, Warszawa, s. 218–222.
Čapek K., 1984, Marsyas čili na okraji literatury, Praha.
de Certeau M., 2006, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa.
Engelking L., 2001, Surrealizm, underground, postmodernizm. Szkice o literaturze czeskiej, Łódź.
Engelmayer A., 1990, „Żądamy wypaczeń bez socjalizmu!”. Historia Pomarańczowej Alternatywy, czyli rzecz o surrealizmie socjalistycznym, „Polska Sztuka Ludowa – Konteksty” z. 2, s. 20–26.
Foucault M., 1993, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Warszawa.
Fydrych W., Dobosz B., 1989, Hokus-pokus, czyli Pomarańczowa Alternatywa, Wrocław.
Jirous I.M., 1988, Petice za prošetření všech okolností smrti Pavla Wonky, http://www.totalita.cz/txt/txt_o_wonkap_petice.php, 20.06.2013.
Kenney P., Rewolucyjny karnawał. Europa Środkowa 1989, przeł. P. Szymor, Wrocław 2005.
„Koruna” 1989a, nr 1, http://www.vons.cz/data/pdf/Koruna/koruna_1.pdf, 19.02.2014.
„Koruna” 1989b, nr 2, http://www.vons.cz/data/pdf/Koruna/koruna_1.pdf, 19.02.2014.
„Koruna” 1989c, nr 3, http://www.vons.cz/data/pdf/Koruna/koruna_1.pdf, 19.02.2014.
Kuligowski W., 2012, Od „rytuałów buntu” do „etnografi i wojującej”. Kategoria sprzeciwu w teorii antropologicznej, w: Oblicza buntu. Praktyki i teorie sprzeciwu w kulturze współczesnej, red. W. Kuligowski, A. Pomieciński, Poznań, s. 19–45.
Offe C., 1995, Nowe ruchy społeczne: przekraczanie granic polityki instytucjonalnej, w: Władza i społeczeństwo: Antologia tekstów z socjologii polityki, red. J. Szczupaczyński, Warszawa, s. 226–233.
Placák P., 1989, Bohemorum liberorum declaratio, „Koruna” nr 2, http://www.vons.cz/data/pdf/Koruna/koruna_2.pdf, 19.02.2014.
Placák P., 2006, Do politiky? Jen jako podkoní Jeho Veličenstva!, http://hn.ihned.cz/c1-18492240 -petr-placak-do-politiky-jen-jako-podkoni-jeho-velicenstva, 26.06.2013.
Placák P., 2007, Fízl, Praha.
Placák P., 2012, Demonstrace jsem si užíval, rozm. przepr. V. Poláček, „Plzenský deník” nr 11, http://plzensky.denik.cz/zpravy_region/demonstrace-jsem-si-uzival-rika-petr-placak-20121118.html, 23.06.2013.
„Pomarańczowa Alternatywa”, 1981, nr 1, http://archiwa-przyszlosci.bzzz.net/tlumaczenia/pomaranczowa_alt.html#pomarancz1, 26.06.2013.
„Pomarańczowa Alternatywa”, 1981, nr 7, http://archiwa-przyszlosci.bzzz.net/tlumaczenia/pomaranczowa_alt.html#pomarancz1, 26.06.2013.
Rancière J., 2008, Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, przeł. M. Kropiwnicki, J. Sowa, Kraków.
Svodobová J. (red.), 1995, Nezávislá skupina České děti (1988–1989). Dokumenty. Česká společnost v obdobi normalizace za revoluce 1969–1989). Materiály, studie, dokumenty 3, Praha.
Topol J., 1997, Balada o neztracený generaci, „Revolver Revue” nr 36, http://www.revolverrevue.cz/balada-o-neztraceny-generaci, 23.06.2013.
Warda J., 2010, Wrocławskie krasnoludki, http://kulturaenter.pl/wroclawskie-krasnoludki/2–010/01/, 29.06.2013.
Ważyk A. (red.), 1978, Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, przeł. A. Ważyk, Warszawa.
Włodarczyk W., 1989, Sztuka polska w latach 1950–1954, Paryż.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).