Abstract
In the article, the literary texts of the Croatian authoress are considered, since they present a critical comportment that is to remain in opposition to the crisis of the contemporary culture. The article makes an attempt to describe a specificity of the writer’s literary contestations, derived from a stance of the avant-garde and modern rebellion, adopted among others by Miroslav Krleža, and from an intellectual revolt, expressed by the postmodern aesthetics and philosophy. The growing on both contestation traditions determines a manner of thinking, perceptiveness of interpretation regarding the depicted world and life. The literary contestations of Ugrešić focus on problems of the postmodern aesthetics, ethics, sociopolitical and cultural transformations.
References
Biti V., 2005, Doba svjedočenja. Tvorba identiteta u suvremenoj hrvatskoj prozi, Zagreb.
Čolović I., 2007, Bałkany – terror kultury. Wybór esejów, przeł. M. Petryńska, Wołowiec.
Czapik-Lityńska B., 1996, „Jeszcze nie”. Utopicum jugosłowiańskiej awangardy, Katowice.
Czapik-Lityńska B., 2000, Jugosłowiańskie aporie wczesnej awangardy chorwackiej, w: Studia z historii literatury i kultury Słowian, red. B. Czapik-Lityńska, Z. Darasz, Katowice, s. 116–126.
Czapik-Lityńska B., 2002, „Syndrom kultury kłamstwa” według Dubravki Ugrešić, w: Nadzieje i zagrożenia. Slawistyka u progu nowego tysiąclecia. Studia ofi arowane Profesor Halinie Janaszek-Ivaničkovej, red. J. Zarek, Katowice, s. 313–318.
Czapik-Lityńska B., 2008, Ponowoczesne doświadczenie narodowe. Przypadek Dubravki Ugrešić, w: Bunt tradycji – tradycja buntu. Księga dedykowana Profesorowi Krzysztofowi Wrocławskiemu, red. M. Bogusławska, G. Szwat-Gyłybowa, Warszawa, s. 147–162.
Czapik-Lityńska B., 2009, „Uwikłane w przemoc”. Žensko pismo – dyskurs emancypacyjny i krytyczny z perspektywy teorii postkolonialnej, „Porównania” nr 6, s. 165–177.
Czermińska M., 2003, „Punkt widzenia” jako kategoria antropologiczna i narracyjna w prozie niefikcjonalnej, „Teksty Drugie” nr 2–3, s. 11–27.
Dorotkiewicz A., Dziewit A., 2006, Głośniej! Rozmowy z pisarkami, Warszawa.
Dyras M., 2009, Re-inkarnacje narodu. Chorwackie narracje tożsamościowe w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, Kraków.
Jelčić D., 1997, Povijest hrvatske književnosti, Zagreb.
Kornhauser J., 2000, Nowa historia literatury chorwackiej, w: Studia z historii literatury i kultury Słowian, red. B. Czapik-Lityńska, Z. Darasz, Katowice, s. 137–145.
Kornhauser J., 2001, Wielkie kłamstwo, w: idem, Świadomość regionalna i mit odrębności, Kraków, s. 214–221.
Kostić S., 2003, Post-Jugosłowianka, Cyganka albo „Jakiej narodowości jest Dubravka Ugrešić”, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” t. 10, s. 103–110.
Kraskowska E., 2003, Dubravki Ugrešić fi lologia antytotalitarna, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” t. 10, s. 111–121.
Kraskowska E., 2007, Płeć Słowiańszczyzny, w: Nasza środkowoeuropejska ars combinatoria, red. K. Pieniążek-Marković, G. Rem, B. Zieliński, Poznań, s. 349–360.
Lasić S., 1987, Mladi Krleža i njegovi kritičari (1914–1921), Zagreb.
Markowski M.P., 2006, Antropologia, humanizm, interpretacja, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków, s. 137–152.
Nycz R., Zeidler-Janiszewska A. (red.), 2006, Nowoczesność jako doświadczenie, Kraków.
Pieniążek-Marković K., 2000, Ekspresje (nie)podmiotowości i (nie)tożsamości w najnowszej poezji chorwackiej, w: Literatury słowiańskie po roku 1989. Nowe zjawiska, tendencje, perspektywy. Podmiotowość, t. 3, red. B. Czapik-Lityńska, Warszawa,
s. 212–222.
Pieniążek-Marković K., Rem G., Zieliński B. (red.), 2005, Widzieć Chorwację. Panorama literatury i kultury chorwackiej 1990–2005, Poznań.
Rorty R., 1996, Przygodność, ironia i solidarność, przeł. W.J. Popowski, Warszawa.
Rosner K., 1991, Przedmowa, w: eadem, Hermeneutyka jako krytyka kultury. Heidegger, Gadamer, Ricoeur, Warszawa, s. 10.
Slabinac G., 2006, Hiperbolički diskurs avangarde, w: Čovjek, prostor, vrijeme. Književnoantropološke studije iz hrvatske književnosti, red. Ž. Benčić, D. Fališevac, Zagreb, s. 325–341.
Slapšak S., 2005,Feminizm i pisarstwo kobiet na polu minowym. Paradygmat jugosłowiański i postjugosłowiański w perspektywie synchronicznej i diachronicznej, w: Literatury słowiańskie po 1989 roku. Feminizm, t. 2, red. E. Kraskowska, Warszawa, s. 137–168.
License
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).