Abstrakt
The main thesis of the paper implies the historically changeable characteristics of symbolical resistance in the texts of „jeans prose” (Flaker). Using jeans as a symbol of global popular culture, freedom, casualness, the American lifestyle, resistance to forms, rules, and high culture etc., jeans prose had its specific life in Yugoslav socialism which dynamically changed during the last three decades of socialist Yugoslavia. In the early sixties it was a symbolic place of critique of dominant socialist ideology and in later period, in a more commercial orientated Yugoslav society when jeans as commodity became a part of everyday life, jeans prose lost its primal rebel energy and malted into the culutral mainstream.
Bibliografia
Adrić I. et al. (ur.), 2004, Leksikon YU mitologije, Beograd–Zagreb.
Althusser L., 1998, Ideology and ideological state apparatuses, u: Cultural theory and popular culture: a reader, ur. J. Storey, Harlow, str. 153–164.
Appadurai A., 1986, Introduction: commodities and the politics of value, u: The Social Life of Things. Commodities in Cultural Perspective, ur. A. Appadurai, Cambridge–New York–Melbourne–Madrid–Cape Town–Singapore–São Paulo–Delhi, str. 3–63.
Bahtin M., 1989, O romanu, Beograd.
Barković J., 1948, Sinovi slobode, Zagreb.
Barthes R., 2002, Pismovni odjevni predmet u: Moda. Povijest, sociologija i teorija mode, ur. M. Černelić-Cvitan, Đ. Bartlett, V. Tonči, prev. A. Buljan, Zagreb, str. 141–165.
Bennett T., 2005, Kultura: znanost reformatora, prev. A. Pavlinić, Zagreb.
de Certeau M., 2003, Invencija svakodnevice, prev. G. Popović, Zagreb.
Easthope A., 1991, Literary into cultural studies, London–New York.
Fiske J., 2001, Popularna kultura, Beograd.
Flaker A., 1983, Proza u trapericama, Zagreb.
Franičević Z., 1977, Za jeans, „Polet” 23. rujna br. 32–33, str. 3.
Grgas S., 2000, Ispisivanje prostora. Čitanje suvremenog američkog romana, Zagreb.
Hall S., 2006, Bilješke uz dekonstruiranje popularnog, u: Politika teorije, zbornik rasprava iz kulturalnih studija, ur. D. Duda, prev. V. Paulić, Zagreb, str. 279–311.
Jambrešić-Kirin R., 2006, Politika sjećanja na Drugi svjetski rat u doba medijske reprodukcije socijalističke kulture, u: Devijacije i promašaji: etnografi ja domaćeg socijalizma, ur. L. Čale-Feldman, I. Prica, Zagreb, str. 149–179.
Karabatković R., Krilić Z., 1976, Veliki – mali, kako kome pali, „Polet” br. 5–6, 2. prosinca, str. 3.
Kolanović M., 2011, Udarnik! Buntovnik? Potrošač... Popularna kultura i hrvatski roman od socijalizma do tranzicije, Zagreb.
Kolanović M., 2012, Slijepe pjege osporavanja: o junakinjama jeans proze, u: Perivoj od slave. Zbornik Dunje Fališevac, ur. T. Bogdan, I. Brković, D. Dukić, L. Plejić Poje, Zagreb, str. 365–376.
Luthar B., Pušnik M. (ur.), 2010, Remembering Utopia: The Culture of Everyday Life in Socialist Yugoslavia, Washington, str. 144–164.
McRobbie A., Garber J., 1976, Girls and subcultures: An exploration, u: Resistance Through Rituals. Youth Subcultures in Post – War Britain, ur. S. Hall, T. Jefferson, London, str. 209–223.
Majetić A., 1963, Čangi, Novi Sad.
Majetić A., 1970, Čangi off Gottoff, Zagreb.
Menzel R., 2004, Jeans in der DDR: vom tieferen Sinn einer Freizeithose, Berlin.
Milanović Đ., 1983, Jugoslaveni u trapericama, „Start” 31. prosinca, str. 4.
Ramet S.P., 2003, Shake, rattle and self-manegement: rock music and politics in socialist Yugoslavia, and after, u: Kazaam! splat! ploof!: The American Impact on European Popular Culture since 1945, ur. S.P. Ramet, G.P. Crnković, Oxford, str. 173–197.
Ryback T.W., 1990, Rock Around the Block. A History of Rock Music in Eastern Europe and Soviet Union, New York.
Supek R., 1963, Omladina na putu bratstva: psiho-sociologija radne akcije, Zagreb.
Škarica S., 2005, Kad je rock bio mlad: priča sa istočne strane, Zagreb.
Townsley E., 2001, The Sixties Trope, „Theory, Culture and Society” br. 6, <http://tcs.sagepub.com/cgi/content/abstract/18/6/99>, 20.05.2009.
Tribuson G., 1988, Povijest pornografije, Zagreb.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).