Abstrakt
I start from the definition of Serbian Yugoslav bourgeois culture as a semi-peripheral and having this in mind, I tend to analyze the essays by Julka Chlapec Đorđević and Jela Spiridonović-Savić, from the perspective of the world systemic theories applied to literature.
Bibliografia
Atanasijevi? K., 2008, Etika feminizma, izbor, prire?ivanje i predgovor Lj. Vuleti?, Beograd http://www.helsinki.org.rs/serbian/doc/Ogledi11.pdf, 14.02.2014.
Bhambra G.K., 2007, Rethinking Modernity – Postcolonialism and the Sociological Imagination, Hampshire.
Blagojević M., 2009, Knowledge Production at the Semiperiphery – A Gender Perspective, Beograd.
Casanova P., 2004, The World Republic of Letters, Cambridge.
Chlapec Đorđević J., 1935, Studije i eseji o feminizmu, Beograd.
Chlapec Đorđević J., 1937, Studije i eseji o feminizmu II: Feminizam u modernoj književnosti, Beograd.
Cudenhove-Kalegri R.N., 1931, Panevropa: Pitanja i odgovori, Beograd.
Culler J., 2001, Književna teorija – Vrlo kratak uvod, Zagreb.
DuPlessis R.B., 1990, The Pink Guitar – Writing as Feminist Practice, London, New York.
Đurić D., 1996, Na rubovima, ka središtu poezije: Jela Spiridonović-Savić, „ProFemina” br. 8, str. 177–182.
?uri? D., 2011, Izvo?enje novog teorijskog okvira za ?itanje poezije Danice Markovi? u diskursima srpske istorije književnosti, „Knjiženstvo. ?asopis za studije književnosti, roda i kulture” br. 1, http://www.knjizenstvo.rs/magazine.php?text=9, 14.02.2014.
Đurić D., 2013, Metodološki kosmopolitizam i proučavanje književnosti, „Beležnica” br. 26, str. 181–185.
Eliot T.S., 1951, The Unity of European Culture, Kiel.
Eliot T.S., 1982, The Idea of Christian Society and Other Writings, London.
Juvan M., 2009, Svetovni literarni sistem, „Primerjalna književnost” 2, str. 181–212.
Koch M., 2009, Od afi rmacije do zaborava: Anđelija Lazarević, Milica Janković i Jela Spiridonović-Savić u Srpskoj književnoj zadruzi i u srpskom književnom kanonu, u: Mesto pripovetke u srpskoj književnosti. Dositej Obradović i Evropa. Naučni sastanak slavista u Vukove dane, ur. D. Mrš ević-Radović et al., str. 209–220.
Koch M., 2012, Kada sazremo kao kultura. Stvaralaštvo srpskih spisateljica na početku XX veka (kanon – rod – žanr), prev. J. Jović, Beograd.
Konstantinović Z., 1975, Nevesta šumskog drveća Jela Spiridonović Savić, „Treći program Radio Beograda” br. 27, str. 324–350.
Ramazani J., 2007, Caliban’s modernity: postcolonial poetry of Africa, South Asia and the Caribbean, u: A. Davis, L.M. Jankins, The Cambridge Companion to Modernist Poetry, Cambridge, str. 207–221.
Reba Kulauzov J., 2011, Misticizam Jele Spiridonović Savić, Beograd.
Slapšak S., 2004, Julka Hlapec Đorđević. Jedno dopisivanje: odgovor posle sedamdeset godina, u: J. Hlapec Đorđević, Jedno dopisivanje – fragmenti romana, Beograd, str. 153–172.
Spiridonović-Savić J., 1944, Susreti, Beograd.
Šuvaković M., 2005, Pojmovnik suvremene umjetnosti, Zagreb.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).