Dramatografia
PDF

Jak cytować

Krajewska, A. (2017). Dramatografia. Przestrzenie Teorii, (27), 195–226. https://doi.org/10.14746/pt.2017.27.15

Abstrakt

The article presents the concept of dramatography as being created by “writing drama”. The author treats drama as a fluid concept, historically variable, non-binary compared to theatre, establishing performative relations interwoven with other arts. Dramatography is a response to limitations resulting from the use of the concepts of adaptation, interpretation and intersemiotic translation in the former binary system in drama and theatre. Referring to Hans Ulrich Gumbrecht’s concept of “producing presence”, the author shows the role of manifesting oneself as a counterweight to meaning in the process through which dramatography emerges.

https://doi.org/10.14746/pt.2017.27.15
PDF

Bibliografia

Austin J.L., Jak działać słowami, [w:] J.L. Austin, Mówienie i poznawanie, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993.

Bachmann-Medick D., Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2012.

Badiou A., Taniec jako metafora myślenia, [w:] A. Badiou, Mały podręcznik inestetyki, przekł. A. Wasilewski, Poznań 2015.

Bal M., Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, przeł. M. Bucholc, Warszawa 2012.

Baluch W., Dramaturg: nie trzeba gonić ducha, [w:] Rzemiosło teatru, red. A. Dąbek, W. Świątkowska, Kraków 2015.

Baluch W., Projekt dramaturg – horyzonty dramaturgii współczesnej, tekst udostępniony przez Autora.

Bałka M., FRAGMENT, Mirosław Bałka, Berlin, Akademie der Kunste, Pariser Platz 4, do 8 stycznia 2012 https://miroslaw-balka-i-jego-video-art-o-holokausciepodbijaja-berlin,70_1286.html (dostęp: 28.07.2017).

Błoński J., Rozmowa Anny Halczak z Janem Błońskim i Zofią Gołubiew, materiały Cricoteki: wypowiedź Jana Błońskiego, http://www.ninateka.pl/kolekcja-teatralna/material/macchina-dellamore-e-dellamorte-maszyna-milosci-i-smierci-tadeusz-kantor (dostęp: 17.07.2017).

Budziak A., Introduction, [w:] Literature, Performance, and Somaesthetics. Studies in Agency and Embodiment, ed. by A. Budziak, K. Lisowska, J. Woźniak, Cambridge 2017.

Burzyńska A., Lekturografia. Derridiańska filozofia czytania, [w:] A. Burzyńska, Anty-teoria literatury, Kraków 2006, s. 305.

Crary J., Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przekł. Ł. Zaremba, I. Kurz, red. nauk. i posł. I. Kurz, Warszawa 2009.

Dąbrowska E., Teksty w ruchu. Powroty baroku w polskiej poezji współczesnej, Opole 2001.

Derrida J., Teatr okrucieństwa i zamknięcie przedstawienia, [w:] J. Derrida, Pismo i różnica, Warszawa 2004.

Eshelman R., Performatyzm albo koniec postmodernizmu (American Beauty), przeł. K. Hoffmann, „Przestrzenie Teorii” 2012, nr 17.

Falicki J., Kod słowny a kod rysunkowy. Próba typologii utworów piktograficznych na przykładzie „Kaligramów” Apollinaire’a, [w:] Studia z literatury polskiej i obcej, red. L. Ludorowski, Lublin 1988.

Gekiga http://manggha.pl/exhibition/29 (dostęp: 28.07.2017).

Gołubiew Z., Rozmowa Anny Halczak z Janem Błońskim i Zofią Gołubiew, materiały Cricoteki: wypowiedź Zofii Gołubiew, http://www.ninateka.pl/kolekcja-teatralna/material/macchina-dellamore-e-dellamorte-maszyna-milosci-i-smierci-tadeusz-kantor (dostęp: 17.07.2017).

Górska I., Literatura na próbę. Między literaturą a komentarzem. Kantor – Witkacy -Różewicz, Poznań 2013.

Grzesiak Z., Roberto Bolaño: poradnik użytkownika literatury, [w:] Literatura przepisana. Od „Hamleta” do slashu, pod red. A. Izdebskiej, D. Szajnert, Łódź 2015.

Guczalska B., Wajda i aktorzy, „Przestrzenie Teorii” 2017, nr 27.

Gumbrecht H.U., Produkcja obecności. Czego znaczenie nie może przekazać, przekł. K. Hoffmann, W. Szwebs, Poznań 2016.

Hoffa E., Songsinging – muzyka dla dłoni, oczu i uszu, maszynopis udostępniony przez Autora.

Ingold T., Rysowanie, pisanie i kaligrafia, „Teksty Drugie” 2015 nr 4 (numer tematyczny Performanse piśmienne).

Jaworski S., Skreślenia – gry tekstowe Tadeusza Różewicza, [w:] Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, pod red. W. Browarnego, J. Orskiej, A. Poprawy, Kraków 2007.

Kandinsky W., Punkt i linia a płaszczyzna, przeł. S. Fijałowski, Warszawa 1986.

Karpowicz A., Kolaż. Awangardowy gest kreacji. Themerson, Buczkowski, Białoszewski, Warszawa 2007.

Kopciński J., Teatr z makaty, [w:] Pisanie Białoszewskiego. Szkice, pod red. M. Głowińskiego i Z. Łapińskiego, Warszawa 1993, s. 237-252.

Kosiński D., Natręci, czyli kiedy przyjdą podpalić dom, [w:] Polska dramatyczna 2, red. M. Sugiera, Kraków 2014, s. 364.

Kosofsky Sedgwick E., Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativity, 2003.

Krajewska A., Różewicza sztuki splątane. Interpretacja performatywna, „Przestrzenie Teorii” 2014, nr 21.

Krajewska A., „Zwrot dramatyczny” a literaturoznawstwo performatywne, „Przestrzenie Teorii” 2012, nr 17.

Kyzioł A., Kim w teatrze jest dramaturg. Trzecie oko, „Polityka” 2009, 3 kwietnia. Lacoue-Labarthe P., Typografie, przekł. J. Momro, Kraków 2014.

Latour B., Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, przeł. K. Arbiszewski, A. Derra, Kraków 2010.

McKenzie J., Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, wstęp i przekł. T. Kubikowski, Kraków 2011.

Miller J.H., Linia, przeł. K. Hoffmann, „Przestrzenie Teorii” 2006, nr 6.

Niziołek G., Polski teatr Zagłady, Warszawa 2013.

Nycz R., Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001. Od Joyce’a do liberatury, red. K. Bazarnik, Kraków 2002.

Od pióra do sieci. Zmienne media literatury, pod red. P. Michałowskiego, Szczecin 2015.

Pawlak T., Listy ekonomiczne S.I. Witkiewicza oraz jedna z ich adresatek – Zofia Mikucka,

[w:] Witkacy 2014: co jeszcze jest do odkrycia, pod red. J. Deglera, Słupsk 2016.

Polit P., Fragment, rama, seria. O wizualnych aspektach marginaliów filozoficznych Witkacego, [w:] S.I. Witkiewicz. Marginalia Filozoficzne, redakcja katalogu P. Polit, Warszawa 2004.

Poprzęcka M., Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego po Duchampa, Gdańsk 2009.

Puzyna K., Pisanie na scenie. Apocalipsis cum figuris Jerzego Grotowskiego, [w:] K. Puzyna, Burzliwa pogoda, Warszawa 1971.

Raszewski Z., Partytura teatralna, „Pamiętnik Teatralny” 1958, z. 3/4.

Shusterman R., Sztuka jako dramatyzacja, [w:] O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej, wybór, oprac. i tłum. W. Małecki, współpraca naukowa: A. Chmielewski, Wrocław 2007.

Śniecikowska B., Audialność i wizualność sztuki słowa – o współczesnych „powrotach awangardy”, [w:] Wiek awangardy, pod red. L. Bieszczad, Kraków 2006.

Śniecikowska B., Haiku po polsku. Genologia w perspektywie transkulturowej, Toruń 2016.

Solski Z.W., Pytanie o kropkę, [w:] Z.W. Solski, Fiszki Tadeusza Różewicza. Technika kompozycji w dramacie i poezji, Opole 2011.

Taylor D., The Archive and Repertoire. Performing Cultural Memory in the Americas, Durham & London 2003.

W stronę trzeciej kultury/Towards the Third Culture, pod red. R.W. Kluszczyńskiego, Gdańsk 2016.

Wajda A., fragment wypowiedzi dla „Życia Literackiego” z programu Teatru Starego, spektakl Nastasja Filipowna, http://e-teatr.pl/pl/programy/2013_12/53962/nastazja_filipowna_stary_teatr_krakow_1977.pdf (dostęp: 17.07.2017).

Wajda A., List Andrzeja Wajdy do Stanisława Barańczaka, 1 XI 1988, Warszawa, [w:] S. Barańczak/A. Wajda, Korespondencja, „Zeszyty Literackie” 2016, nr 136, s. 49.

Wajda A., On Kanal, https://www.youtube.com/watch?v=kUPB1fHv7ew (dostęp: 17.07.2017).

Węgrzyniak R., „Ale dramaturg, kim on jest”. Dramaturdzy i ich protoplaści w historii, „Notatnik Teatralny” 2010 nr 58–59 (numer tematyczny: Zawód: dramaturg).

Wiśniewski M., Powieść graficzna. Studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Łódź 2016.

Witkiewicz S.I., W małym dworku [w:] Dramaty II, opracował J. Degler, Warszawa 1998.

Worthen W.B., Dramat – między literaturą a przedstawieniem, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2013.

Woźniak-Czech E., Literackie inscenizacje Georges’a Pereca, „Przestrzenie Teorii” 2017, nr 27.

Wyka K., Różewicz parokrotnie, Warszawa 1977.

Zielińska M., Krajobraz po zwrocie, „Teksty Drugie” 2014, nr 6 (numer tematyczny Topo-grafie).