Abstrakt
The purpose of this sketch to present Georges Perec’s work in the context of drama. As Perec wrote just one play for the theater, it’s hard to call him a dramatist. However, it is easy to see that all the literary tricks he uses in his works are a part of a well-thought-out game. The author of Life a User’s Manual employs and interweaves various literary conventions, prompts dialogue between his own works and draws the reader into the very center of his tricks, nuances and simulations. Perec’s writing could be deemed a pure act of dramatization, where the author himself, to some extent, takes on the role of director, making his audience not so much the recipients of his texts but the actors performing them.
Bibliografia
Alphen E. van, Spis rzeczy: wsparcie i blokada pamięci, przeł. K. Bojarska, http://pismowidok.org/index.php/one/article/view/29/31 (dostęp: 21.04.2017).
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.
Berleant A., Prze-myśleć estetykę. Niepokorne eseje o estetyce i sztuce, przeł. M. Korusiewicz, T. Markiewicz, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007.
Brzozowski W., Maszyna do produkcji arcydzieła. Instrukcja obsługi Życia instrukcji obsługi, „Literatura na Świecie” 1995, nr 11–12.
Chauvin A., Hartje H., Larrie V., Monk I., Le „cahier des charges” d’Un cabinet d’amateur, [w:] L’Oleil d’abrod. Georges Perec et la peinture, „Cahier Georges Perec” 1996, nr 6.
Deleuze G., Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak i K. Matuszewski, Warszawa 1997.
Derrida J., Prawda w malarstwie, przeł. M. Kwietniewska, Gdańsk 2003.
Komza M., Żywe obrazy. Między sceną, obrazem i książką, Wrocław 1995.
Krajewska A., Dramatyczna teoria literatury. Zarys problematyki, Poznań 2009.
Markowski M.P., Perekreacja, Warszawa 2003.
Marquard O., Rozstanie z filozofią pierwszych zasad, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1994.
Mathews H., „Ta rzecz efemeryczna”, przeł. A. Sosnowski, „Literatura na Świecie” 1995, nr 11–12.
Olczyk J., W pogoni za szczególnym dreszczykiem, jaki daje stwarzanie pozorów; http://www.lokatormedia.pl/w-pogoni-za-szczegolnym-dreszczykiem-jaki-daje-stwarzanie-pozorow-jacek-olczyk/ (dostęp: 16.07.2015).
Perec G., Gabinet kolekcjonera, przeł. W. Brzozowski, Kraków 2010.
Perec G., L.G. Une aventure des années soixantes, Paris 1992.
Perec G., Podwyżka, czyli jak, bez względu na warunki sanitarne, psychologiczne, klimatyczne, ekonomiczne i inne, uzyskać jak największe szanse, zwracając się do kierownika działu o podwyższenie płacy, przeł. D. Szuszkiewicz, „Dialog” 1985, nr 7, lipiec.
Perec G., Teatr I, przeł. J Olczyk, Kraków 2010.
Perec G., Życie instrukcja obsługi. Powieści, przeł. W. Brzozowski, Kraków 2009.
Perec G., Mortley K., Robienie fikcji (rozmowa), przeł. A. Sosnowski, „Literatura na Świecie” 1995, nr 11–12.
Perec G., Oriol-Boyer C., Mathews H., Co pobudza moje bajczarstwo? (rozmowa), przeł. A. Wasilewska, „Literatura na Świecie” 1995, nr 11–12.
Sławek T., Byt bez twarzy, [w:] Twarz, red. A. Chojecki, S. Rosiek, „Punkt po Punkcie” 2000, z. I.
Sosnowski A., Gondowicz J., Olczyk J.i in., Perec instrukcja obsługi, Kraków 2010. http://www.teatr1.pointblue.com.pl/teatr.html (dostęp: 20.04.2017).
Wasilewska A., Od tłumacza, [w:] I. Calvino, Jeśli zimową nocą podróżny…, Warszawa 1989.
Wasilewska A., Oulipo, czyli recepta na życie bez końca; http://www.lokatormedia.pl/oulipo-nie-konczy-nawet-smierc-anna-wasilewska/ (dostęp: 21.04.2017).
Wyczerpujący eksperyment. Jerzy Franczak i PIO w rozmowie z Michałem Sowińskim i Katarzyną Trzeciak. http://www.ha.art.pl/projekty/rozmowy/4911-wyczerpujacy-eksperyment-jerzy-franczak-i-pio-w-rozmowie-z-michalem-sowinskim-i-katarzyna-trzeciak.html (dostęp: 21.04.2017).
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).