Abstrakt
The article attempts to read the metaphor of the statue in Michel Serres’ philosophical discourse. Sculpture understood in the broad sense, as Serres proposes in Statues: The Second Book of Foundations, enables him to trace a whole array of concepts in western thought, and to make the statue itself a model of new cognition, extending beyond binary oppositions and open to unpredictability and a lack of continuity. For Serres a statue also offers the possibility to cross the boundaries of science and the humanities, and consequently to become, at the same time, both a critical and utopian figure.
Bibliografia
Aske M., Keats and Hellenism: An Essay, Cambridge 1985.
Assad M.L., Portrait of a Nonlinear Dynamical System: The Discourse of Michel Serres, „SubStance”, Vol. 22, No. 2/3, Issue 71/72: Special Issue: Epistémocritique (1993), http://www.jstor.org/stable/3685276 (dostęp: 28.05.2017).
Assad M.L., Reading with Michel Serres: An Encounter with Time, New York 1999.
Bilman E., Modern Ekphrasis, Bern 2013.
Burnham J., Beyond Modern Sculpture: The Effects of Science and Technology on the Sculpture of this Century, New York 1975.
Harrison R.P., The Dominion of the Dead, Chicago–London 2003.
Heidegger M., Sztuka i przestrzeń, przeł. C. Woźniak, „Principia” 1991, 3.
Herder G., Sculpture: Some Observations on Shape and Form from Pygmalion’s Creative Dream, przeł. J. Gaiger, Chicago, London 2002.
Marciniak H., Nasze pomniki są dwuznaczne…”. O epitafiach Tadeusza Różewicza, „Teksty Drugie” 2007, 3.
Mitchell A., Heidegger Among the Sculptors: Body, Space and the Art of Dwelling, Stanford 2010.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych [Biblia Tysiąclecia], Poznań 1998 http://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=259 (dostęp: 25.06.2017).
Serres M., Statues: The Secend Book of Foundations, przeł. R. Burks, London–New Delhi–New York–Sydney 2015.
Serres M., The Apparition of Hermes: Dom Juan, [w:] M. Serres, Hermes: Literature, Science, Philosophy, red. J.V. Harari, D.F. Bell, Baltimore, London 1982.
Vattimo G., Rozbicie słowa poetyckiego, [w:] G. Vattimo, Koniec nowoczesności, przeł. M. Surma-Gawłowska, wstęp A. Zawadzki, Kraków 2006.
Verne J., Wokół księżyca, przeł. L. Duninowska, Warszawa 1970.
Wierzyński K., Poezja, wybór i posłowie M. Sprusiński, Kraków 1981.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).