Abstrakt
Starting from a reference to René Magritte`s painting “The Images of Treachery”, the introductory article focuses on a performative understanding of representation. Pointing to the perspective of this painting, literary fiction, acting and masks, it refers to dramatic views in literary studies.Bibliografia
Abrams M.H., Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. M.B. Fedewicz, Gdańsk 2003.
Attridge D., Jednostkowość literatury, przekł. P. Mościcki, Kraków 2007.
Burzyńska A., Dekonstrukcja, polityka i performatyka, Kraków 2013.
Crary J., Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przekł. Ł. Zaremba, I. Kurz, red. nauk. i posł. I. Kurz, Warszawa 2009.
Dziadek A., Themerson i Schwitters, „Teksty Drugie” 2006, nr 4.
Foucault M., Panny dworskie, [w:] M. Foucault, Tajemnica Las Meninas, przekł. A. Tatarkiewicz. Antologia tekstów, wybór i red. A. Witko, Kraków 2006.
Iser W., Representation: a performative act, [w:] The Aims of Representation: Subject/Text/History, ed. by M. Krieger, Stanford 1987.
Krajewska A., Dramatografia, „Przestrzenie Teorii” 2017, nr 27, s. 195–226.
Krajewska A., Dramaty lustrzane, [w:] Dwudziestowieczna ikonosfera w literaturach europejskich. Wizualizacja w literaturze, pod red. B. Tokarz, Katowice 2002.
Łebkowska A., Między teoriami a fikcją literacką, Kraków 2001.
Markowski M.P., Czarny nurt. Gombrowicz, świat, literatura, Kraków 2004.
Markowski M.P., Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków 2013.
Markowski M.P., O reprezentacji, [w:] Kulturowa teoria literatury, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.
Mitchell W.J.T., Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2015.
Mitosek Z., „Mimesis” – między udawaniem a referencją, „Przestrzenie Teorii” 2002, nr 1.
Performatywność reprezentacji. Widzialne/niewidzialne, red. K. Czerska, J. Jopek, A. Sieroń, Kraków 2013.
Rorty R., Filozofia a zwierciadło natury, tłum. M. Szczubiałka, Warszawa 1994.
Ulicka D., Między światami. Rzeczywistość w literaturze – literatura w rzeczywistości – rzeczywistość literatury, „Przestrzenie Teorii” 2017, nr 28, s. 21–75.
Wachowski J., O odbiorze dzieła literackiego, „Przestrzenie Teorii” 2017, nr 28, s. 95–107.
Zeidler-Janiszewska A., Perspektywy performatywizmu, „Teksty Drugie”2007, nr 5, s. 34–47.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).