Abstrakt
This article explores two films by Kurahara Koreyoshi: Black Sun and Safari 5000, in the context of the scholars John Russell and Jonathan D. Mackintosh’s approaches to racism and so-called negrophilia in Japanese mass-culture and cinema. The authors argue that cultural stereotypes even have a negative impact on the artistically original Japanese directors, who only seem to be independent and express their thoughts freely.
Bibliografia
Fujita M., Afurika “hakken”: Nihon ni okeru Afurika-zō no hensen, Iwanami shoten, Tōkyō 2005.
Hobbs A.B.D., Phallic Power of African American Men: A Study in Japanese Literature (1930–Present), Columbus 1999.
Mackintosh J.D., The pornographics of Japanese negrophilia, „Japan Forum” 2013, vol. 25, nr 1.
Okada Y., Race, masculinity, and military occupation: African American soldiers’ encounters with the Japanese at Camp Gifu, 1947–1951, “The Journal of African American History” 2011, vol. 96, nr 2.
Ōta G., The Chronicle of Lord Nobunaga, przeł. i red. J.S.A. Elionas i J.P. Lamers, Brill, Leiden/Boston 2011.
Russell J., Race and Reflexivity: The black other in contemporary Japanese mass culture, “Cultural Anthropology” 1991, vol. 6 nr 1.
Schilling M., Koreyoshi Kurahara, [w:] No Borders No Limits: Nikkatsu Action Cinema, Farleigh 2007.
Tomoji A., A Negro in Cinema, przeł. A.B.D. Hobbs, [w:] A.B.D. Hobbs, Phallic Power of African American Men: A Study in Japanese Literature (1930–Present), Columbus 1999.
Totman C., Historia Japonii, przeł. J. Hunia, Kraków 2009.
Turim M., The Films of Oshima Nagisa: Images of a Japanese Iconoclast, Berkeley-Los Angeles-London 1998.
Yamada A., Oczy mojego kochanka, przeł. A. Horikoshi, Warszawa 2013.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).