Abstrakt
The paper deals with the topic of ecologically oriented poetry of Krystyna Miłobędzka as a vital tradition for 21st-century Polish ecopoets. The author tries to trace the changes in the poetic canon after 1990 and shows the increasing interest in Miłobędzka’s poetry among modern poets. By analyzing mainly meta-poetic texts, the paper contrasts Miłobędzka’s posthumanistic, “event-driven” way of writing with the humanistic lyrical subject of Wisława Szymborska’s poetry. The author presents the former as more influential and more productive for modern, ecopoetic styles, including elements such as: waking the awareness, organic perspective of language, an egalitarian way of life and thinking about relations in categories of space and adhesion rather than domination.
Bibliografia
Bataille G., Teoria religii, przeł. K. Matuszewski, Warszawa 1996.
Bogalecki P., „W imię ojca mnie i syna”. Postsekularne liturgie Krystyny Miłobędzkiej, [w:] Szczęśliwe winy teolingwizmu. Polska poezja po roku 1968 w perspektywie postsekularnej, Kraków 2016, s. 181–200.
Borowiec J., Szare światło. Rozmowy z Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem, Wrocław 2009.
Czapliński P., Resztki nowoczesności. Dwa studia o literaturze i życiu, Kraków 2011.
Dunin-Wąsowicz P., Oko smoka. Literatura tzw. pokolenia „bruLionu” wobec rzeczywistości III RP, Warszawa 2000.
Dziedzic M., Poetycka ekologia Tymoteusza Karpowicza na przykładzie wiersza do drzewa, „Fragile” 2010, nr 3 (9).
Fiedorczuk J., Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki, Gdańsk 2015.
Fiedorczuk J., Życie z wierszami: Krystyna Miłobędzka, <http://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/cykle/zycie-z-wierszami> [dostęp: 10.05.2017].
Fiedorczuk J., Beltrán G., Ekopoetyka: ekologiczna obrona poezji, Warszawa 2015.
Fik I., Wybór pism krytycznych, wyd. II, oprac. i wstępem opatrzył A. Chruszczyński, Warszawa 1961.
Gawin R., Pięknie się nie zgadzać, czyli polska krytyka od nowa, <http://gawin.liberte.pl/pieknie-sie-nie-zgadzac-czyli-polska-krytyka-od-nowa> [dostęp: 10.05.2017].
Glosowitz M., Być tym czym się jest, <http://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/byc-tym-czym-sie> [dostęp: 30.10.2016].
Gutorow J., Powrót?, [w:] Miłobędzka wielokrotnie, red. P. Śliwiński, Poznań 2008.
Gutorow J., Urwany ślad. O wierszach Wirpszy, Karpowicza, Różewicza i Sosnowskiego, Wrocław 2007.
Jankowicz G., Kałuża A., Wiersze w epoce biotechnologii, „Tygodnik Powszechny” 2016, nr 20.
Kałuża A., Wielkie wygrane. Wspólne sprawy poezji, krytyki i estetyki, Mikołów 2011.
Kałuża A., Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej, Kraków 2008, s. 187–230.
Kolbuszewski J., Literatura i przyroda: antologia ekologiczna, Katowice 2000.
Kostkowska J., „The Sense of Taking Part”: Feminist Environmental Ethics in the Poetry of Wislawa Szymborska, „Slavonica” 2006, nr 12, s. 149–166.
Miłobędzka K., Gdzie baba siała mak: gry słowne dla teatru, Wrocław 2012.
Miłobędzka K., Przed wierszem. Zapisy dawne i nowe, Kraków-Warszawa 1994.
Miłobędzka K., W widnokręgu Odmieńca. Teatr, dziecko, kosmogonia, Wrocław 2008.
Miłobędzka K., Zbierane, gubione. 1960-2010, Wrocław 2010.
Miłobędzka K., Znikam jestem. Cztery wieczory autorskie, Wrocław 2010.
Orska J., Mistrzowie odchodzą. O pojęciach mistrza, kanonu i arcydzieła w świadomości krytyki po 1989 roku, [w:] 20 lat literatury polskiej 1989–2009. Cz. 1: Życie literackie po roku 1989, red. D. Nowacki, K. Uniłowski, Katowice 2010, s. 27–42.
Orska J., Republika poetów. Poetyckość i polityczność w krytycznej praktyce, Kraków 2013.
Pawlicka U., Patrzeć jak gołąb w gnat, „artPapier” 2013, nr 225, <http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=176&artykul=3769> [dostęp: 10.05.2017].
Skurtys J., Projekt „człowiek”: wizje człowieczeństwa w filozofii i krytyce Andrzeja Falkiewicza, „Orbis Linguarum” 2015, nr 42, s. 263–280.
Stala M., Niepojęte: Jest, Wrocław 2011.
Szychowiak J., O rusztowaniach niewyrażalnego, rozmawia Magdalena Ryba, <http://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/o-rusztowaniach-niewyrazalnego> [dostęp: 10.05.2017].
Szychowiak J., Poezja dzieje się w środku, rozmowa Anny Krzywani, <http://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/poezja-dzieje-sie-w-srodku> [dostęp: 10.05.2017].
Szymborska: inspiracja czy ciężar? Młode pokolenie literatów mówi o poetce, oprac. P. Pustkowiak, C. Polak, „Dziennik” 2009, 23 stycznia.
Światłość poezji, „Znak” 2012, nr 685.
Tomicki G., Literackie mistrzostwa. O kategorii mistrza jako figurze mitycznej (w kontekście życia literackiego w Polsce po 1989), [w:] 20 lat literatury polskiej 1989–2009. Cz. 1: Życie literackie po roku 1989, red. D. Nowacki, K. Uniłowski, Katowice 2010, s. 43–60.
Weston A., Multicentrism: A Manifesto, „Environmental Ethics” 2004, t. 26, nr 1, s. 25–40.
Wielogłos. Krystyna Miłobędzka w recenzjach, szkicach, rozmowach, wybór, opracowanie i redakcja J. Borowiec, Wrocław 2012.
Witkowska I., Wierzę w chaos, <http://www.kulturaupodstaw.pl/aktualnosci/942/wierze-w-chaos> [dostęp: 10.05.2017].
Zasępa A., Czas (w) poezji Krystyny Miłobędzkiej, Wrocław 2016.
Żychliński A., Homo loquens. O różnicy antropologicznej, „Teksty Drugie” 2009, nr 5.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).