Abstrakt
The article is an attempt to answer the question: what happens to a literary work – understood as Ingarden’s purely intentional objects – from the recipient’s perspective? And also: how do the images of objects arise in the minds of the audience and what are their properties? Transferring purely intentional objects to the recipient’s perspective changes their status: mental images of objects are subject to numerous fluctuations (based on emotions and cognitive processes). In this way they are transformed into forms that are non-permanent reflections of objects belonging to a literary work. Referring to Ingarden’s terminology, one might say that they become purely intentional reflections (or reflections of purely intentional objects). The article is an attempt to characterize and stratify them.Bibliografia
Annas J., An Introduction to Plato’s Republic, Oxford 1981.
Arnheim R., Myślenie wzrokowe, tłum. M. Przylipiak, Gdańsk 2011.
Arystoteles, Poetyka 1450a, 25, tłum. H. Podbielski, BN seria II, nr 209, Wrocław 1983.
Austin J.A., Jak działać za pomocą słów, [w:] tegoż, Mówienie i poznawanie, tłum. J. Woleński, Warszawa 1993, s. 550–708.
Axer J., Filolog w teatrze, Warszawa 1991.
Brentano F., Psychologia z empirycznego punktu widzenia, tłum. W. Galewicz, Warszawa 1999.
Chrudzimski A., Intentionalität, Zeitbewusstsein und Intersubjektivität. Studien zur Phänomenologie von Brentano bis Ingarden, Frankfurt 2005.
Chrudzimski Z., Teoria intencjonalności Romana Ingardena, „Edukacja Filozoficzna” 1998, 25, s. 249–262.
Damasio A., Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg, tłum. M. Karpiński, Poznań 2011.
Damasio A., Jak umysł zyskał jaźń. Konstruowanie świadomego mózgu, tłum. N. Radomski, Poznań 2011.
Genette G., Palimsestes. La literature au second degre, Paris 1982.
Heidegger M., Kant a problem metafizyki, tłum. B. Baran, Warszawa 1989.
Hopensztand D., Mowa pozornie zależna w kontekście „Czarnych skrzydeł”, [w:] Stylistyka teoretyczna w Polsce, red. K. Budzyk, Warszawa 1946.
Husserl E., Vorlesungen über Bedeutungslehre. Sommersemester 1908, (Husserliana XXVI, hrsg. von U. Panzer), Dordrecht 1986.
Ingarden R., O dziele literackim, Warszawa 1960.
Ingarden R., O pytaniach esencjalnych, [w:] tegoż, Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki, Warszawa 1972.
Ingarden R., Studia z estetyki, t. 1, Warszawa 1956.
Ingarden R., Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963.
Krokos J., Odsłanianie intencjonalności, Warszawa 2013, s. 19.
Kristeva J., Semiotique. Recherches pour une semanalise, Paris 1969.
Lem S., Filozofia przypadku. Literatura w świetle empirii, Kraków 1968.
Meinong A., „Über Gegenstandstheorie”, in Gesamtausgabe, Graz 1971, s. 481–535.
Münch D., Intention und Zeichen. Untersuchungen zu Franz Brentano und zu Edmund Husserls Frühwerk, Frankfurt am Main 1993.
Novotny H., Scott P., Gibbson M., Re-Thinking Science: Knowledge and the Public in an Age of Uncertainty, Cambridge 2001.
Sachs-Hombach K., Philosophische Psychologie im 19. Jahrhundert. Ihre Ent – stehung und Problemgeschichte, Freiburg-München,1993.
Rumelhart D.E., The architecture of mind. A connectionist approach, [w:] Foundation of Cognitive Science, red. M.J. Posner, Boston 1993, s. 133–159.
Szczepańska A., Estetyka Romana Ingardena, Warszawa 1989.
Wawrzyniak A., Egzystencja, [w:] Powszechna encyklopedia filozofii, red. A. Maryniarczyk, t. 3, Lublin 2002, s. 33–34.
Wróbel Ł., Intencjonalność i referencja. Ku fenomenologii form gatunkowych. „Teka Komisji Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych”, Lublin 2009, z. 4, s. 44–45.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).