Abstrakt
The article contains reflections on “a different theory of literature”. By emphasising the impossibility of maintaining a vision of theory as a history of courses, research methods, academic disciplines and other ‘isms’ and ‘turns’, the author suggests replacing this with ‘a different theory’. This is ‘different’ in that it is written as dramatography; different because it does not comprise uniform subject matter, but various interwoven discourses; different because it consolidates individual experiences and frequently develops away from one concept. This issue of “Przestrzenie Teorii” deals with theory emerging from art, theory rooted in and rooting itself in art.
Bibliografia
Bal M., Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, przeł. M. Bucholc, Warszawa 2012.
Barthes R., Teoria tekstu, przeł. A. Milecki, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, pod red. H. Markiewicza, t. IV, cz. 2, Kraków 1996.
Bourdieu P., Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, przeł. A. Zawadzki, Kraków 2001.
Filliou R., Szeptana historia sztuki, przeł. A. Taborska, „Literatura na Świecie” 1997, nr 6 (311), s. 103–116.
Foucault M., Theatrum Philosophicum, [w:] M. Foucault, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, tłum. i wstęp D. Leszczyński, L. Rasiński, Warszawa-Wrocław 2000.
Gasché R., Theatrum Theoreticum, przeł. K. Hoffmann, „Przestrzenie Teorii” 2010, nr 13.
Lacoue-Labarthe Ph., Theatrum Analitycum, [w:] Ph. Lacoue-Labarthe, Typografie, przekł. J. Momro, Kraków 2014.
Latour B., Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, przekł. A. Derra, K. Arbiszewski, wstęp K. Arbiszewski, Kraków 2010.
Miller J.H., O literaturze, przełożył K. Hoffmann, Poznań 2014.
Sztaba W., Zamknięcie Kunstanii. Tekst wygłoszony na Uniwersytecie Johannesa Gutenberga w Moguncji w 1994 oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w kwietniu 1998. Opublikowany w języku niemieckim: <http://www.kunstbriefe.de/Sztaba/kunstania.html>; Sztaba W., Die Schließung der Kunstania, Mühlheim/Main 1994, 2. wydanie: Herrenberg 2006.
Załuski T., Performatywność dyskursu o sztuce, „Artium Questiones” 2002, XIII.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).