Abstrakt
The article deals with the still relevant interdisciplinary research movement, which chose the relation between music and literature as the object of its analysis. The book by Libor Martinek and Małgorzata Gamrat, which is the result of cooperation between a literary scholar and a musicologist, is the main basis for and contribution to this discussion. Following the path set by P. Scher, these authors have found a methodological dimension, on which issues of literary text functioning in the music sphere are located, and on the other hand, attempts to define a so-called literary text’s musical aspects.Bibliografia
Bristiger M., Związki muzyki ze słowem. Z zagadnień analizy muzycznej, Warszawa 1986.
Harnoncourt N., Muzyka mową dźwięków, przeł. M. Czajka, Warszawa 1995.
Harrán D., Word-Tone Relations in Musical Thought. From Antiquity to the Seventeenth Century, Neuhausen-Stuttgart 1986.
Jasiński T., Polska barokowa retoryka muzyczna, Lublin 2006.
Kozłowski K., O libretcie, przemianach w jego rozumieniu i jedności dramatu muzycznego, „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Seria Literacka V (XXV), Poznań 1998.
Link K.D., Literarische Perspektiven des Opernlibrettos: Studien zur italienischen Oper von 1850 bis 1920, Bonn 1975.
Pociej B., Mahler, Kraków 1992.
Scher S.P., Literature and music, [w:] Word and Music Studies. Essays on Literature and Music (1967–2004) by Steven Paul Scher, ed. W. Bernhart, W. Wolf, Amsterdam–New York 2004.
Smith P.J., The Tenth Muse: A Historical Study of the Opera Libretto, New York 1970.
Tomaszewski M., Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997.
Tomaszewski M., W stronę teorii pieśni: związki słowno-muzyczne, [w:] tegoż, Nad pieśniami Karola Szymanowskiego. Cztery studia, Kraków 1998.
Walczak J., Libretto jako (u)twór. Zagadnienia genologiczne i metodologiczne – zarys problematyki, „Przestrzenie Teorii” 2014, nr 22.
Wieczorek R.J., Ut cantus consonet verbis. Związki muzyki ze słowem we włoskiej refleksji muzycznej XVI wieku, Poznań 1995.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).