Jazz jako model twórczości literackiej. „Jazzowa teoria literatury” Julio Cortázara (Gra w klasy)
PDF

Słowa kluczowe

music in literature
jazz
novel
open text
surrealism

Jak cytować

Kafel, M. (2019). Jazz jako model twórczości literackiej. „Jazzowa teoria literatury” Julio Cortázara (Gra w klasy). Przestrzenie Teorii, (29), 127–151. https://doi.org/10.14746/pt.2018.29.4

Abstrakt

The article is an attempt at analysing the role of the references to jazz music in the Argentinian writer’s most famous novel, which chapters 10–18 provide an interesting example of the use of this kind of music as a means of a whole range of extraliterary meanings. In the article Hopscotch is treated both as a Cortázar’s artistic manifesto and as an example of a work which fulfils its assumptions in the most complete manner. Musical elements such as improvisation and swing shape the novel in its various aspects, from narration to structure, reflecting a surrealism-inspired need to create literature that transcends traditional ontological frameworks. Jazz is also an illustration of aspirations to independence in artistic and social fields, as well as a means of conveying philosophical ideas and reaching the subconscious.

https://doi.org/10.14746/pt.2018.29.4
PDF

Bibliografia

Berendt J.E., Wszystko o jazzie. Od Nowego Orleanu do jazz-rocka, tłum. S. Haraschin, I. Panek, Kraków 1991.

Chądzyńska Z., Posłowie, [w:] J. Cortázar, Gra w klasy, tłum. Z. Chądzyńska, Kraków 2004.

Chądzyńska Z., W rocznicę śmierci, „Literatura na Świecie” 1985, nr 2 (163).

Cortázar J., Gra w klasy, tłum. Z. Chądzyńska, Kraków 2004.

Cortázar J., O literaturze. Wykłady w Berkeley, 1980, tłum. I. Krupecka, Gdańsk 2016.

Cortázar J., Ostatnia runda, tłum. Z. Chądzyńska, Warszawa 2000.

Deeds Ermarth E., Sequel to History: Postmodernism and the Crisis of Representational Time, Princeton 1992.

Eco U., Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. L. Eustachiewicz, J. Gałuszka, A. Kreisberg, M. Oleksiuk, Warszawa 2008.

Eco U., Zen i Zachód, tłum. Gałuszka J. [w:] U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. L. Eustachiewicz, J. Gałuszka, A. Kreisberg, M. Oleksiuk, Warszawa 2008.

Głowiński M., Gry powieściowe. Szkice z teorii i historii form narracyjnych, Warszawa 1973.

Głowiński M., Muzyka w powieści, [w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002.

Goialde Palacios P., Palabras con „swing”. La música de jazz en la obra de Julio Cortázar, “Musiker: cuadernos de música” 2010, 17, s. 483–496.

Guczalski K., Znaczenie muzyki – znaczenia w muzyce: próba ogólnej teorii na tle estetyki Susanne Langer, Kraków 2002.

Hejmej A., Muzyka w literaturze: perspektywy współczesnych badań, „Teksty Drugie” 2000, nr 4.

Kolankiewicz L., Wstęp. Carl Gustav Jung – wędrowiec Wschodu, [w:] C.G. Jung, Podróż na Wschód, wybór, opracowanie i wstęp L. Kolankiewicz, Warszawa 1989.

Markiewicz H., Teorie powieści za granicą, Warszawa 1995.

Peyrats Lasuén P., Jazzuela. El jazz en Rayuela, la novela de Julio Cortázar, Barcelona 2014.