Abstrakt
The article is an attempt at analysing the role of the references to jazz music in the Argentinian writer’s most famous novel, which chapters 10–18 provide an interesting example of the use of this kind of music as a means of a whole range of extraliterary meanings. In the article Hopscotch is treated both as a Cortázar’s artistic manifesto and as an example of a work which fulfils its assumptions in the most complete manner. Musical elements such as improvisation and swing shape the novel in its various aspects, from narration to structure, reflecting a surrealism-inspired need to create literature that transcends traditional ontological frameworks. Jazz is also an illustration of aspirations to independence in artistic and social fields, as well as a means of conveying philosophical ideas and reaching the subconscious.
Bibliografia
Berendt J.E., Wszystko o jazzie. Od Nowego Orleanu do jazz-rocka, tłum. S. Haraschin, I. Panek, Kraków 1991.
Chądzyńska Z., Posłowie, [w:] J. Cortázar, Gra w klasy, tłum. Z. Chądzyńska, Kraków 2004.
Chądzyńska Z., W rocznicę śmierci, „Literatura na Świecie” 1985, nr 2 (163).
Cortázar J., Gra w klasy, tłum. Z. Chądzyńska, Kraków 2004.
Cortázar J., O literaturze. Wykłady w Berkeley, 1980, tłum. I. Krupecka, Gdańsk 2016.
Cortázar J., Ostatnia runda, tłum. Z. Chądzyńska, Warszawa 2000.
Deeds Ermarth E., Sequel to History: Postmodernism and the Crisis of Representational Time, Princeton 1992.
Eco U., Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. L. Eustachiewicz, J. Gałuszka, A. Kreisberg, M. Oleksiuk, Warszawa 2008.
Eco U., Zen i Zachód, tłum. Gałuszka J. [w:] U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. L. Eustachiewicz, J. Gałuszka, A. Kreisberg, M. Oleksiuk, Warszawa 2008.
Głowiński M., Gry powieściowe. Szkice z teorii i historii form narracyjnych, Warszawa 1973.
Głowiński M., Muzyka w powieści, [w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002.
Goialde Palacios P., Palabras con „swing”. La música de jazz en la obra de Julio Cortázar, “Musiker: cuadernos de música” 2010, 17, s. 483–496.
Guczalski K., Znaczenie muzyki – znaczenia w muzyce: próba ogólnej teorii na tle estetyki Susanne Langer, Kraków 2002.
Hejmej A., Muzyka w literaturze: perspektywy współczesnych badań, „Teksty Drugie” 2000, nr 4.
Kolankiewicz L., Wstęp. Carl Gustav Jung – wędrowiec Wschodu, [w:] C.G. Jung, Podróż na Wschód, wybór, opracowanie i wstęp L. Kolankiewicz, Warszawa 1989.
Markiewicz H., Teorie powieści za granicą, Warszawa 1995.
Peyrats Lasuén P., Jazzuela. El jazz en Rayuela, la novela de Julio Cortázar, Barcelona 2014.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).