Abstrakt
The aim of the article is to prove that the Dead Man soundtrack written by Neil Young plays an essential part in understanding and interpreting Jim Jarmusch’s film. The author of the article highlights the meaningful role of Dead Man in the director’s oeuvre, analyses the film’s structure, examines the process of recording the soundtrack as well as characterizes the selected scenes. He singles out the music motifs, their functions, and outlines the musical and dramatic effect of the film.Bibliografia
Helman A., Na ścieżce filmowej. O muzyce w filmie, Kraków 1968.
Houellebecq M., Interwencje 2, tłum. B. Gepperd, Kraków 2016.
Lissa Z., Estetyka muzyki filmowej, Kraków 1964.
Michaux H., Niejaki Piórko, przeł. J. Lisowski, Warszawa 2009.
Saada N., „Cahiers du Cinéma” 1996, nr 498; Inaczej niż w piekle. Wywiad z Jimem Jarmuschem, „Kino” 1996, nr 6.
Sowińska I., Chopin idzie do kina, Kraków 2013.
Suárez A.J., Contemporary Film Directors: Jim Jarmusch, Chicago 2007.
Piazza S, Jim Jarmusch: Music, Words and Noise, London 2015.
Wiącek E., Mniej uczęszczane ścieżki do raju. O filmach Jima Jarmuscha, Kraków 2011.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).