Abstrakt
Greek tragedy, as an expression shaped in the course of a performance, requires not only extending the field of investigation to include extra-philosophical interpretations, but also searching for its sources within the framework of the Greek thinking, described most profundly by Aristotle. The tradition of the Aristotle is inducing us to the reply to numerous questions, concerning Dionysus, as well as composition of the tragedy. Adopting his intellectual perspective provokes us to seek the genesis of tragedy in Greek logos. Apart of being a language (it referred to the notional structure of the Greek universe, defined the way of thinking, and provide a set or rules regarding presentation) it was also an order organizing the sense of action. It combined with doing, provokes action and constituted a reflection of the gestures made on stage.Bibliografia
Bieber M., The History of the Greek and Roman Theater, Princeton 1961.
Bierl A.F.H., Dionysos und die griechische Tragödie. Politische und „metatheatralische” Aspekte im Text, Tübingen 1991.
Blume H.D., Einführung in das antike Theaterwesen, Darmstadt 1984.
Burckhardt J., Grieschische Kulturgeschichte, t. 4. Berlin 1898–1902.
Burkert W., Starożytne kultury misteryjne, tłum. K. Bielawski, Kraków 2007.
Calder III W.M., The Riddle of Wilamowitz’s Phaidrabild, “Greek, Roman and Byzantine Studies” 1979, nr 3, vol. 20, s. 219–236.
Calder III W.M., Ulrich von Wilamowitz-Moellendorff. Sospitator Euripides, “Greek, Roman and Byzantine Studies” 1986, nr 4, vol. 27, s. 409–430.
Chodkowski R.R., Teatr grecki, Lublin 2003.
Colli G., Narodziny filozofii, tłum. S. Kasprzysiak, Kraków 1994.
Cooper L., Aristotelian Theory of Comedy with an Adaptation of the Poetics and the Translation of the “Tractatus Coislinianus”, New York 1922.
Csapo E., Slater W.J., The Context of the Ancient Drama, Ann Arbor 1995.
Else G., The Origin and Early Form of Greek Tragedy, Cambridge 1967.
Georgiades Th., Musik und Rhythmus bei den Griechen. Zum Ursprung der abendländischen Musik, Hamburg 1958.
Grande Del C., Tragodia, Napoli 1962.
Havelock E.A., Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, wstęp i tłum. P. Majewski, Warszawa 2006.
Herrington J., Poetry into Drama. Early Greek Tragedy and the Greek Poetic Tradition, Berkeley 1985.
Kitto H.D.F., Tragedia grecka. Studium literackie, tłum. J. Margański, Bydgoszcz 1987.
Lengauer W., Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994.
Lesky A., Die Tragische Dichtung der Hellenen, Göttingen 1972.
Murray O., Człowiek i formy życia społecznego, [w:] Człowiek Grecji, red. J.-P. Vernant, tłum. P. Bravo, Ł. Niesiołowski-Spano. Warszawa 2000, s. 263–303.
Murray O., Narodziny Grecji, tłum. A. Twardecki, Warszawa 1993.
Nietzsche F., Narodziny tragedyi czyli hellenizm i pesymizm, tłum. L. Staff, Warszawa 1907.
Nietzsche on Tragedy, eds. M.S. Silk, J.P. Stern, Cambridge 1981, s. 142–150.
Ong W.J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum., i wstęp J. Japola, Lublin 1992.
Otto W.F., Die Götter Griechenlands, Frankfurt 1956.
Padel R., In and Out of the Mind. Greek Images of the Tragic Self, Princeton 1993
Padel R., Making the space speak, [w:] Nothing to Do with Dionysos? Athenian Drama in Its Social Context, eds. J.J. Winkler, F.I. Zeitlin, Princeton 1990, s. 336–365.
Patzer H., Die Anfänge der griechischen Tragödie, Wiesbaden 1962.
Pavis P., Słownik terminów teatralnych, tłum. i oprac. S. Świontek, słowo wstępne A. Ubersfeld, Wrocław 1998.
Podbielski H., Wstęp, [w:] Arystoteles, Poetyka, tłum. i oprac. H. Podbielski, BN, s. II, nr 209, Wrocław 1983, s. III–CIX.
Poetics with Tractatus Coislinianus, Reconstruction of Poetics II and the Fragments of the On Poets, by Aristotle, tłum. R. Janko, Cambridge 1987.
Polacco L., Il teatro di Dioniso Eleutero ad Atene, Roma 1990.
Polacco L., Anti C., Il teatro antico di Siracusa, Rimini 1981.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 1994.
Schadewaldt W., Die grieschiche Tragödie, Frankfurt am Main 1996.
Seaford R., Reciprocity and Ritual. Homer and Tragedy in the Developing City-State, Oxford 1994.
Sifakis G.M., Parabasis and Animal Choruses. A Contribution to the History of the Attic Comedy, London 1971.
Stoessl F., Die Vorgeschichte des griechischen Theaters, Darmstadt 1987.
Taplin O., Greek Tragedy in Action, Cambridge 1978.
Taplin O., The Stagecraft of Aeschylus. Observations of the Dramatic Use of Exits and Entrences in Greek Tragedy, Oxford 1977.
The Cambridge Companion to Greek Tragedy, ed. P. Easterling, Cambridge 1997.
Vernant J.-P., Źródła myśli greckiej, tłum. J Szacki, L. Brogowski, Gdańsk 1996.
Watson W., The Lost Second Book of Aristotle’s “Poetics”, Chicago 2012.
Witkowski S., Tragedia grecka, t. 1, Lwów 1930.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).