Abstrakt
This paper aims at providing an analysis of Krzysztof Kieślowski’s film No end (1984), focused mainly on representations of corporality. The article attempts to interpret possible meanings of the phantasmatic dimension of existence and its impact on the reality constructed in the film. It also examines issues related to identification and the articulation of sensuous presence in cinematic images.
Bibliografia
Bal M., Narratologia: wprowadzenie do teorii narracji, przekład zespołu tłumaczy ze specjalizacji przekładowej Instytutu Filologii Polskiej UAM w Poznaniu, Kraków 2012.
Bodzioch-Bryła B., Ku ciału post-ludzkiemu: o młodej poezji i nowej rzeczywistości, „Teksty Drugie” 2002, nr 6, s. 42–57.
Bogusławski M.M., Czy potrzebujemy ontologicznej refleksji nad ciałem?, „Prace Kulturoznawcze” 2012, nr 14, s. 55–68.
Deleuze G., Kino. 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański, Gdańsk 2008.
Dybel P., Samouwiedzenie w lustrze, „Przegląd Filozoficzny” 1996, nr 4, s. 7–18.
Dybel P., Urwane ścieżki: Przybyszewski – Freud – Lacan, Kraków 2000.
Janion M., Projekt krytyki fantazmatycznej, [w:] M. Janion, Zło i fantazmaty. Prace wybrane, t. 3, Kraków 2001, s. 157–184.
Kowalczyk S., Ciało człowieka w refleksji filozoficznej, Lublin 2009.
Kwiatkowska P., Somatografia: ciało w obrazie filmowym, Kraków 2011.
Lacan J., Stadium zwierciadła jako czynnik kształtujący funkcję ja, w świetle doświadczenia psychoanalitycznego, tłum. J.W. Aleksandrowicz, „Psychoterapia” 1987, nr 4, s. 5–9.
Lang H., Język i nieświadomość, tłum. P. Piszczatowski, Gdańsk 2005.
Laplanche J., Pontalis J.-B., Projekcja, [w:] Słownik psychoanalizy, tłum. E. Modzelewska, E. Wojciechowska, Warszawa 1996, s. 246–252.
Markowski M.P., Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza, Gdańsk 1999.
Mitosek Z., Mimesis: zjawisko i problem, Warszawa 1997.
Przylipiak M., Nie na temat, „Kino” 1986, nr 224, s. 8–10.
Rembowska-Płuciennik M., Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Toruń 2012.
Sobolewski T., W samotności, „Kino” 1985, nr 222, s. 10–13.
Starobiński J., Wskazówki do historii pojęcia wyobraźni, tłum. W. Kwiatkowski „Pamiętnik Literacki” 1972, nr 4, s. 217–232.
Žižek S., Przekleństwo fantazji, tłum. A. Chmielewski, Wrocław 2001.
Žižek S., Wzniosły obiekt ideologii, tłum. J. Bator, P. Dybel, Wrocław 2001.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).