(Prze)grać w kości. Franz Mon: granice poezji, granice interpretacji
PDF

Słowa kluczowe

Concrete poetry
Franz Mon
score

Jak cytować

Kołodziej, D. (2019). (Prze)grać w kości. Franz Mon: granice poezji, granice interpretacji. Przestrzenie Teorii, (31), 71–92. https://doi.org/10.14746/pt.2019.31.3.

Abstrakt

This article attempts to discuss borders of interpretation in the light of concrete poetry. The paper compares Franz Mon’s pieces to earlier works, especially A throw of the dice will never abolish chance by Stephane Mallarme. This research is conducted in the context of Mon’s and Mallarme’s metapoetic commentary, who both show interest in the categories of playing and musical scores. The article attempts to transfer this perspective into an interpretation of four texts by Mon.

https://doi.org/10.14746/pt.2019.31.3.
PDF

Bibliografia

Beaulieu D., Posłowie po słowach. Ku poetyce konkretnej, przeł. K. Bojarska, „Literatura na Świecie” 2006, nr 1–2.

Bogalecki P., Czytanie partytur. W stronę partyturowego stylu odbioru tekstów literackich, „Ruch Literacki” 2015, nr 6.

Bohn W., Kryzys znaku, przeł. K. Majer, „Literatura na Świecie” 2006, nr 11–12.

Bujnowski J., Poezja konkretna, „Poezja” 1976, nr 6.

Dencker K.P., Optische poesie, Berlin 2011.

Fahlström Ö., Z pąwiąsząwaniem urourodziurodzin. Manifest poezji konkretnej, przeł. A. Topaczewska, „Literatura na Świecie” 2006, nr 11–12.

Goethe J.W., Poezje, t. 1, red. Z. Żygulski, Wrocław 1960.

Goethe J.W., Werke Kommentare und Register Hamburger Ausgabe in 14 Bänden, Bd 1, München1981.

Gomringer E., Konkrete poesie. Deutschsprachige Autoren, Stuttgart 1972.

Gomringer E., konstelation und ideogram, [w:] Theoretische Positionen zur konkrete Poesie, Hrsg. Th. Kopfermann, Tübingen 1974.

Hejmej A., Muzyka w literaturze, Kraków 2012.

Jarniewicz J., Od pieśni do skowytu. Szkice o poetach amerykańskich, Wrocław 2008.

Kmiecik M., Drogi negatywności: nurt estetyczno-religijny w poezji i muzyce awangardowej w XX wieku, Kraków 2016.

Kosler H.C., Sprachkritik und Spracherotik in den eksperimentelen Literatur, „Text+Kritik“ 1978, 60.

Kremer A., Przypadki poezji konkretnej, Warszawa 2015.

Mallarmé S., Rzut kośćmi nigdy nie zniesie przypadku, przeł. T. Różycki, Kraków 2005.

Markowski M.P., Nicość i czcionka, [w:] S. Mallarmé, Rzut kośćmi nigdy nie zniesie przypadku, Kraków 2005.

Martuszewska A., Tekst dzieła literackiego jako partytura, „Przestrzenie Teorii” 2005, nr 5.

Mon F., ainmal nur das alphabet gebrauchen, Stuttgart 1967.

Mon F., Dwa teksty o tekstach, przeł. A. Kopacki, „Literatura na Świecie” 2006, nr 11–12.

Mon F., Hörspiele werden gemacht, „Text+Kritik“ 1978, 60.

Mon F., Pędy języka rosną i rosną, przeł. A. Kopacki, „Literatura na Świecie” 2006, nr 11–12.

Nietzsche F., Zmierzch bożyszcz, przeł. S. Wyrzykowski, Warszawa 1905.

Schöning K., hörst du das wies wachst. Anmerkungen und Zitaten zu Franz Mons Hörstücken, „Text+Kritik“ 1978, 60.

Sławek T., Między literami. Szkice o poezji konkretnej, Wrocław 1984.

Śniedziewski P., Mallarmé – Norwid: milczenie i poetycki modernizm we Francji oraz w Polsce, Poznań 2008.

The New Concrete: Visual Poetry in the 21st Century, eds V. Bean, C. McCabe, London 2015.

Theoretische Positionen zur konkretne Poesie, hrsg. T. Kopfermann, Tübingen 1974.

Wasilewska-Chmura M., Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki. Muzyka jako model i tworzywo w szwedzkiej poezji późnego modernizmu i neoawangardy, Kraków 2011.

Wende W., Poezja wizualna. Atak na kodeks poprawności językowej, „Literatura na Świecie” 2006, nr 11–12.

Wysłouch S., Literatura i semiotyka, Warszawa 2001.