Abstrakt
The article is an attempt to analyze drafts as an artistic form crossing the boundaries between what is literary and what belongs to the visual arts. The material undergoing interpretation here is Tadeusz Kantor’s Drafts series, which consists of the artist’s notes, staging remarks, and notes intended for display in the form of enlarged photocopies. Kantor’s drafts represent the type of thinking about passing, art and the past characteristic for this artist and for the contemporary nostalgic, historical imagination. That is why the topic of the archive in the context of Kantor’s art also enables discussion of Derrida’s archive fever, the problem of traces and the paradoxes of modern memorial discourse.
Bibliografia
Abraham N., Torok M., The Shell and the Kernel, Vol. 1, ed., transl. and with introduction by N. Rand, Chicago–London 1994.
Antoniuk M., Przybranie formy z dawna wyglądanej (dosięganej/obiecanej/wysnowanej…). Brulion Czesława Miłosza – próba lektury, „Teksty Drugie” 2014, nr 3.
Bieńczyk M., Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 2012.
[Chrzanowski] T.C., Z krakowskich wystaw. Kantor, „Tygodnik Powszechny” 1963, r. XVII, nr 50 (777).
Czerska K., Performatywność archiwum Tadeusza Kantora, [w:] Performatywność reprezentacji: widzialne/niewidzialne, pod red. K. Czerskiej, J. Jopek, A. Sieroń, Kraków 2013.
Derrida J., Gorączka archiwum: impresja freudowska, przeł. J. Momro, Warszawa 2016.
Eco U., Szaleństwo katalogowania, przeł. T. Kwiecień, Poznań 2009.
Fazan K., Archiwum fotografii – Maszyna Pamięci i Śmierci, „Didaskalia” 2018, nr 143.
Halczak A., CRICOTEKA – „konieczność przekazywania”, [w:] Dziś TADEUSZ KANTOR! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności, pod red. M. Bryś, A.R. Burzyńskiej, K. Fazan, Kraków 2014.
Ingold T., Rysowanie, pisanie i kaligrafia, przeł. M. Rakoczy, „Teksty Drugie” 2015, nr 4.
Kapusta A., Gest archiwizacji: gest pamięci. Cricoteka Tadeusza Kantora, „Fragile. Pismo Kulturalne” 2012, https://fragile.net.pl/home/gest-archiwizacji-gest-pamiecicricoteka-tadeusza-kantora/ [dostęp: 27.05.2019].
Krajewska A., Dramatyczna teoria literatury. Zarys problematyki, Poznań 2009.
Łarionow D., Wystarczy tylko otworzyć drzwi… Przedmioty w twórczości Tadeusza Kantora, Łódź 2015.
Marzec A., Fragmenty, resztki i przekleństwo archiwum – o nostalgii w kulturze found footage, „Teksty Drugie” 2016, nr 2.
Marzec A., Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności, Warszawa 2015.
Momro J., Widmontologie nowoczesności. Genezy, Warszawa 2014.
Skrzypczak M., Tadeusza Kantora „krótkie spięcia sensu między słowami”, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2015, nr 4.
Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/brudnopis.html [dostęp: 28.08.2018].
Stangret L., Wystawa Byle Czego, [w:] Tadeusz Kantor – wędrówka, pod red. J. Chrobaka, L. Stangreta, M. Świcy, Kraków 2000.
Szczeglacka-Pawłowska E., Liryczność brulionowa Zygmunta Krasińskiego w kontekście wiersza „Bóg mi odmówił tej anielskiej miary”, „Colloquia Litteraria” 2012, nr 2.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).