Brudnopisy Tadeusza Kantora – od przestrzenności zapisków do czasowości archiwaliów
PDF

Słowa kluczowe

Tadeusz Kantor
scrapbook
archive
art and performatives

Jak cytować

Szalewska, K. (2019). Brudnopisy Tadeusza Kantora – od przestrzenności zapisków do czasowości archiwaliów. Przestrzenie Teorii, (31), 93–108. https://doi.org/10.14746/pt.2019.31.4.

Abstrakt

The article is an attempt to analyze drafts as an artistic form crossing the boundaries between what is literary and what belongs to the visual arts. The material undergoing interpretation here is Tadeusz Kantor’s Drafts series, which consists of the artist’s notes, staging remarks, and notes intended for display in the form of enlarged photocopies. Kantor’s drafts represent the type of thinking about passing, art and the past characteristic for this artist and for the contemporary nostalgic, historical imagination. That is why the topic of the archive in the context of Kantor’s art also enables discussion of Derrida’s archive fever, the problem of traces and the paradoxes of modern memorial discourse.

https://doi.org/10.14746/pt.2019.31.4.
PDF

Bibliografia

Abraham N., Torok M., The Shell and the Kernel, Vol. 1, ed., transl. and with introduction by N. Rand, Chicago–London 1994.

Antoniuk M., Przybranie formy z dawna wyglądanej (dosięganej/obiecanej/wysnowanej…). Brulion Czesława Miłosza – próba lektury, „Teksty Drugie” 2014, nr 3.

Bieńczyk M., Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 2012.

[Chrzanowski] T.C., Z krakowskich wystaw. Kantor, „Tygodnik Powszechny” 1963, r. XVII, nr 50 (777).

Czerska K., Performatywność archiwum Tadeusza Kantora, [w:] Performatywność reprezentacji: widzialne/niewidzialne, pod red. K. Czerskiej, J. Jopek, A. Sieroń, Kraków 2013.

Derrida J., Gorączka archiwum: impresja freudowska, przeł. J. Momro, Warszawa 2016.

Eco U., Szaleństwo katalogowania, przeł. T. Kwiecień, Poznań 2009.

Fazan K., Archiwum fotografii – Maszyna Pamięci i Śmierci, „Didaskalia” 2018, nr 143.

Halczak A., CRICOTEKA – „konieczność przekazywania”, [w:] Dziś TADEUSZ KANTOR! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności, pod red. M. Bryś, A.R. Burzyńskiej, K. Fazan, Kraków 2014.

Ingold T., Rysowanie, pisanie i kaligrafia, przeł. M. Rakoczy, „Teksty Drugie” 2015, nr 4.

Kapusta A., Gest archiwizacji: gest pamięci. Cricoteka Tadeusza Kantora, „Fragile. Pismo Kulturalne” 2012, https://fragile.net.pl/home/gest-archiwizacji-gest-pamiecicricoteka-tadeusza-kantora/ [dostęp: 27.05.2019].

Krajewska A., Dramatyczna teoria literatury. Zarys problematyki, Poznań 2009.

Łarionow D., Wystarczy tylko otworzyć drzwi… Przedmioty w twórczości Tadeusza Kantora, Łódź 2015.

Marzec A., Fragmenty, resztki i przekleństwo archiwum – o nostalgii w kulturze found footage, „Teksty Drugie” 2016, nr 2.

Marzec A., Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności, Warszawa 2015.

Momro J., Widmontologie nowoczesności. Genezy, Warszawa 2014.

Skrzypczak M., Tadeusza Kantora „krótkie spięcia sensu między słowami”, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2015, nr 4.

Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/brudnopis.html [dostęp: 28.08.2018].

Stangret L., Wystawa Byle Czego, [w:] Tadeusz Kantor – wędrówka, pod red. J. Chrobaka, L. Stangreta, M. Świcy, Kraków 2000.

Szczeglacka-Pawłowska E., Liryczność brulionowa Zygmunta Krasińskiego w kontekście wiersza „Bóg mi odmówił tej anielskiej miary”, „Colloquia Litteraria” 2012, nr 2.