Abstrakt
The article deals with Tadeusz Rożewicz’s poem jest taki pomnik and puts forward a new interpretation concerning the mechanisms he uses to construct meanings. The author focuses on three issues: (1) the role of photography as an interpreter, (2) intertextual encryption of key contexts for the spiritual idea of the poem, (3) the allopathic function of laughter. She also indicates components of the strategy of undecidability, as a result of which a work containing what might seem an unambiguous ideological statement launches mechanisms guarding against one-way reading.
Bibliografia
Bogalecki P., Szczęśliwe winy teolingwizmu. Polska poezja po roku 1968 w perspektywie postsekularnej, Kraków 2016.
Browarny W., Tadeusz Różewicz i nowoczesna tożsamość, Kraków 2013.
Czyżak A., „Jest we Wrocławiu poczwara”, [w:] A. Czyżak, Przestrzenie w tekście, w przestrzeni tekstów. Interpretacje, Poznań 2018.
Feist P.H., Człowiek wobec natury. O pewnym motywie sztuki romantycznej, [w:] Ikonografia romantyczna, red. M. Poprzęcka, Warszawa 1977.
Heydel M., Cierń Różewicza. T.S. Eliot w wierszach autora „niepokoju”, [w:] M. Heydel, Obecność T.S. Eliota w literaturze polskiej, Wrocław 2002.
Koszowy M., W poszukiwaniu rzeczywistości. Mediacyjna funkcja fotografii we współczesnej prozie polskiej, Kraków 2013.
Kowalczykowa A., Mroczna sylwetka człowieka, [w:] A. Kowalczykowa, Pejzaż romantyczny, Kraków 1982.
Kruszewski W., Deus desideratus. Sacrum w poetyckim dziele Tadeusza Różewicza, Lublin 2005.
Kudyba W., Różewicz pisze odę dla papieża, „Topos” 2005, nr 5–6.
Kudyba W., Wiersze wobec Innego, Sopot 2012.
Kunz T., Strategie negatywne w poezji Tadeusza Różewicza. Od poetyki tekstu do poetyki lektury, Kraków 2005.
Łebkowska A., Fotografia jako empatyczna mediacja, [w:] Intersemiotyczność: literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004.
Łukasiewicz J., TR, Kraków 2012.
Mizerkiewicz T., Nić śmiesznego. Studia o literaturze polskiej XX wieku, Poznań 2007.
Nycz R., Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001.
Nycz R., Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa 2012. Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009.
Rzucidlo E., Caspar David Friedrich und Wahrnehmung. Von der Rueckenfigur zum Landschaftsbild, Münster 1998.
Skrendo A., Przodem Różewicz, Warszawa 2013.
Sontag S., O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa 1986.
Steinbach P., O wysiłku pamięci. Myśleć, pamiętać, stawiać pomniki, [w:] P. Steinbach, Opór – sprzeciw – rezystencja. Postawy społeczności niemieckiej w Trzeciej Rzeszy a pamięć zbiorowa, tłum. I. Ewertowska-Klaja, Poznań 2001.
Szczukowski D., Dwóch poetów i dwóch papieży (Jan Paweł II Czesława Miłosza i Jan XXIII Tadeusza Różewicza), „Język – Szkoła – Religia” 2009, nr 4.
Szczukowski D., Tadeusz Różewicz wobec niewyrażalnego, Kraków 2008.
Zgorzelski Cz., O sztuce poetyckiej Mickiewicza, Warszawa 2001.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).