Abstrakt
The article analyses how crucial the Irish origin and long-term busking experience were in shaping the artistic habitus of Glen Hansard. Using Pierre Bourdieu’s terminology and Benedict Anderson’s characteristic of “imagined communities”, the author presents the variety of ways in which Hansard’s “habitus of the Irish busker” reveals itself. Seen from the perspective of the sociology of art, the artist’s statements, lyrics, music videos, projects and social initiatives reflect the point of view of a niche artist, strongly dissociating himself from the “entertainment” sector. They also show how grounded Hansard’s position in the artistic field was before his unexpected 2007 Oscar win for Best Original Song.
Bibliografia
Anderson B., Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Kraków 1997.
Bachórz A., Stachura K., Trajektorie sukcesu artystycznego. Strategie adaptacji artystów w polu kultury, Gdańsk 2015, <http://obias.nazwa.pl/wp/wp-content/uploads/2015/12/raport_trajektorie_sukcesu.pdf> [dostęp: 06.05.2017].
Bourdieu P., Reguły sztuki: geneza i struktura pola literackiego, przeł. A. Zawadzki, Kraków 2015.
Bourdieu P., Struktury, habitusy, praktyki, [w:] P. Bourdieu, Zmysł praktyczny, przeł. M. Falski, Kraków 2008, s. 72–90.
Bourdieu P., Teoria obiektów kulturowych, przeł. A. Zawadzki, [w:] Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 259–280.
Clayton-Lea T., Glen Hansard: ‘I’m not setting out to be a master’, „The Irish Times”,<http://www.irishtimes.com/culture/music/glen-hansard-i-m-not-setting-out-to-be-a-master-1.2374819> [dostęp: 6.05.2017].
Dickinson Ch., Oscar-winner Glen Hansard worked for his fame the old-fashioned way, „Chicago Tribune”, <http://www.chicagotribune.com/entertainment/music/ct-glenhansard-once-ott-1120–20151116-story.html> [dostęp: 6.05.2017].
Finneran A., Singer Glen Hansard reveals family problems which are driving him to help homeless, „The Sun”, <https://www.thesun.ie/news/359049/singer-glen-hansard-reveals-family-problems-which-are-driving-him-to-help-homeless/> [dostęp: 6.05.2017].
Glen Hansard :: Didn’t He Ramble :: In The Making, M. O’Reilly, Ireland 2015,<https://arbutusyarns.net/2015/09/12/glen-hansard-didnt-he-ramble-in-the-making/>, [dostęp: 6.05.2017].
Glen Hansard :: Italy, M. O’Reilly, Ireland 2013, <https://www.youtube.com/watch?v=ETjzvTduZlU> [dostęp: 6.05.2017].
Glen Hansard Full Interview, The Busking Project, [dostęp: 6.05.2017].
Glen Hansard on what it means to be Irish + performs “Bird of Sorrow” at Glucksman Ireland House NYU, <https://youtu.be/twno6sLCKB4> [dostęp: 6.05.2017].
Golka M., Socjologia artysty, Poznań 1995.
Home Sweet Home. Emergency Housing Plan, <http://www.homesweethome.irish/assets/docs/HSH_report_print.pdf> [dostęp: 6.05.2017].
Christmas Eve Busk, <http://glenhansardmusic.com/2015-christmas-eve-busk>[dostęp: 6.05.2017].
Kroll Ch., Oscar-winning Once star Glen Hansard reveals charming new song, “McCormack’s Wall” [Premiere], The Line Of Best Fit, <https://www.thelineofbestfit.com/new-music/discovery/glen-hansard-mccormacks-wall> [dostęp: 6.05.2017].
Matuchniak-Krasuska A., Koncepcja habitusu u Pierre’a Bourdieu, „Hybris” 2015, nr 31, s. 77–111.
McAteer G., Glen Hansard: Songs of Good Hope, „Paste Magazine”, <https://www.pastemagazine.com/articles/2012/06/glen-hansard-songs-of-good-hope.html> [dostęp: 6.05.2017].
Off Camera With Sam Jones: Glen Hansard Reveals the Origin of his Passion for Music,<https://youtu.be/mfW57TDpMtc> [dostęp: 6.05.2017].
Palęcka A., Podwójne życie pisarzy i pisarek, czyli pisanie jako praca, [w:] Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik, red. G. Jankowicz, P. Marecki, M. Sowiński, Kraków 2015, s. 157–184.
Płucienniczak P.P., Książki i klasy: jak język odtwarza nierówności, [w:] Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik, red. G. Jankowicz, P. Marecki, M. Sowiński, Kraków 2015, s. 87–111.
Rahman R., Glen Hansard revisits hometown for ‘High Hope’ video: Watch it here, „Entertainment Weekly”, <http://ew.com/article/2012/12/04/glen-hansard-high-hope-video/> [dostęp: 6.05.2017].
Robinson T., Glen Hansard, A.V. CLUB, <http://www.avclub.com/article/glen-hansard-2140> [dostęp: 6.05.2017].
Siggins L., ‘Having Glen Hansard at sea was like bringing Shergar to plough a field’, „The Irish Times”, <http://www.irishtimes.com/life-and-style/people/having-glen-hansard-at-sea-was-like-bringing-shergar-to-plough-a-field-1.2731503> [dostęp: 6.05.2017].
Siggins L., Camino “by sea” planned by Kerry adventurers, „The Irish Times”, <http://www.irishtimes.com/news/ireland/irish-news/camino-by-sea-planned-by-kerry-adventurers-1.1760683> [dostęp: 6.05.2017].
Smyth R., Glen Hansard says the taking over of Apollo House is an ‘act of civil disobedience’, TheJournal.ie,<http://www.thejournal.ie/hansard-nama-building-civil-disobedience-3144670-Dec2016/> [dostęp: 6.05.2017].
The Greatest Busk on Grafton Street :: Bono and Glen Hansard busking with friends, M. O’Reilly, Ireland 2015, [dostęp: 6.05.2017].
Weingarten G., Pearls Before Breakfast: Can one of the nation’s great musicians cut through the fog of a D.C. rush hour? Let’s find out, „The Washington Post”,<https://www.washingtonpost.com/lifestyle/magazine/pearls-before-breakfast-can-one-of-the-nations-great-musicians-cut-through-the-fog-of-a-dc-rush-hour-lets-find-out/2014/09/23/8a6d46da-4331–11e4-b47c-f5889e061e5f_story.html?utm_term=.692ad7f24951> [dostęp: 6.07.2017].
York Wooten K., Ready and Worthy: Glen Hansard on Love, Money and Why Artists Should Never Give Up, „Paste Magazine”,<https://www.pastemagazine.com/articles/2015/09/ready-and-worthy-glen-hansard-on-love-money-and-wh.html> [dostęp: 6.05.2017].
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).