Abstrakt
The paper analyzes the thesis that constantly transgressing boundaries in art is a fundamental principle and essential condition for artistic progress. Crossing external (the art – other discourses) and internal (between various art genres) boundaries is analyzed on the basis of transformations (especially adaptation) and representations. Dialogue relations initialized by art crossing the boundaries are analyzed as well: reinterpretations, polemics, extensions and supplementations. There is also a discussion of the ways in which semiotic and media boundaries are trangressed, especially the semiotic and media borders that are essential for the semiotic sphere of one artistic genre for the semiotic and media sphere of the other. The article refers to examples taken from literature, film, sculpture and painting.
Bibliografia
Balcerzan E., Poetyka przekładu artystycznego, [w:] E. Balcerzan, Oprócz głosu. Szkice krytycznoliterackie, Warszawa 1971.
Baudrillard J., Spisek sztuki. Iluzje i deziluzje estetyczne z dodatkiem wywiadów o Spisku sztuki, przeł. S. Królak, Warszawa 2006.
Bazin A., O film nieczysty – obrona adaptacji filmowej, [w:] A. Bazin, Film i rzeczywistość, wybór tekstów, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963.
Choczaj M., O adaptacji, ekranizacji, przekładzie intersemiotycznym i innych zmartwieniach teorii literatury, filmu i mediów, „Przestrzenie Teorii” 2011, nr 16.
Deleuze G., Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa 1997.
Eco U., Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, przeł. P. Salwa, Warszawa 1994.
Helman A., Adaptacja – podstawowa technika twórcza kina, [w:] A. Helman, Intermedialność w kulturze końca XX wieku, red. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak, Białystok 1998.
Helman A., Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998.
Hendrykowski M., Adaptacja jako przekład intersemiotyczny, „Przestrzenie Teorii” 2013, nr 20.
Hopfinger M., Adaptacje filmowe utworów literackich. Problemy teorii i interpretacji, Wrocław 1974.
Jackiewicz A., Film jako powieść XX wieku, Warszawa 1968.
Jenkins H., Ford S., Green J., Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze, przeł. M. Wróblewski, Łódź 2018.
Markowski M.P., Interpretacja i literatura, „Teksty Drugie” 2001, nr 5.
Miczka T., Adaptacja, [w:] Słownik pojęć filmowych, red. A. Helman, t. 10, Kraków 1998.
Osadnik M.W., Adaptacja filmowa jako przekład, [w:] Kino według Alicji, red. W. Gwóźdź, T. Lubelski, Kraków 1995.
Szczęsna E., Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018.
Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa 2001, 2003.
Uspienski B., Strukturalna wspólnota różnych sztuk. Ogólne zasady organizacji dzieła malarskiego i literackiego, przeł. P. Fast, [w:] B. Uspienski, Poetyka kompozycji. Struktura tekstu artystycznego i typologia form kompozycji, Katowice 1997.
Wagner G., The Novel and the Cinema, Rutherford–New York 1975.
Wysłouch S., Ekfraza czy przekład intersemiotyczny, [w:] Ruchome granice literatury, red. S. Wysłouch, B. Przymuszała, Warszawa 2009.
Wysłouch S., Literatura i obraz. Tereny strukturalnej wspólnoty sztuk, [w:] Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004.
Ziomek J., O współczesności retoryki, [w:] J. Ziomek, Prace ostatnie, Warszawa 1994.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).