Najkrótszy kurs tragikomedii PRL: Rejs Marka Piwowskiego
PDF

Słowa kluczowe

The Cruise
tragicomedy
Polish People’s Republic
comedy

Jak cytować

Obremski, K. (2019). Najkrótszy kurs tragikomedii PRL: Rejs Marka Piwowskiego. Przestrzenie Teorii, (31), 345–356. https://doi.org/10.14746/pt.2019.31.18.

Abstrakt

The tragicomic finale to a costume ball on a ship sailing into night-time darkness was already ‚conceived’ when passengers first stepped onto the gangway. The Cruise is a mix of genres (as was known from the ancient geneological theory of genus mixtum), because situational comedy and sociodrama co-create a genre as broken as tragicomedy, hence „If Rejs is considered a comedy, do not forget that it is a mocking comedy, streaked with despair, as bitter as gall” (Marek Hendrykowski).

https://doi.org/10.14746/pt.2019.31.18.
PDF

Bibliografia

Facet, Kawały czyli anegdoty polityczne z PRL i nie tylko, rysunki Sz. Kobyliński, Warszawa 2005.

Hendrykowski M., „Rejs”, Poznań 2005.

Kienzler I., I strasznie, i śmiesznie. Życie w PRL, Warszawa 2015.

Kosecka B., Ciało i dyscyplina. „Rejs” jako próba pewnej strategii syntezy, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18, s. 34–37.

Kot W., PRL czas nonsensu, Poznań 2007.

Kot W., PRL. Jak cudnie się żyło, Poznań 2008.

Łuczak M., Krótki kurs PRL według Barei, Warszawa 2016.

Masłoń K., Bananowy song. Moje lata 70., Warszawa 2006.

Obremski K., Przemoc w laboratorium „Mikrofizyki władzy”: Marka Piwowskiego i Janusza Głowackiego Rejs, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2018, 14/2, s. 53–58.

Orliński W., Saramonowicz A., Swojskie absurdy, „Gazeta Wyborcza” 1999, nr 274, s. 31.