Abstrakt
Zwierzchowski Piotr, Kino, czytelnik i czytający. O Geniuszu Michaela Grandage’a [The Cinema and Two Types of Readers. About Michael Grandage’s Genius]. „Przestrzenie Teorii” 32. Poznań 2019, Adam Mickiewicz University Press, pp. 371–381. ISSN 1644-6763. DOI 10.14746/pt.2019.32.20.
In Genius (2016) by Michael Grandage books are present in many ways. The main characters are William ‘Max’ Perkins, an editor of the Charles Scribner’s Sons publishing house and Thomas Wolfe, a writer starting out at the time. The film is concerned with their relationship and the creation of the novel. The book functions as both a work and an artefact (also as typescript). Literature is a conversation topic and a way of living. One of the most important spaces is the publishing house building. Piotr Zwierzchowski, however, analyses Genius primarily as a contribution to reflections on the act of reading and its film visualization, referring to the distinction introduced by Alberto Manguel
(modelled on Barthes’ écrivain and écrivant) between the reader as someone who reads “with no ulterior motive” and one “for whom the text is a vehicle towards another function”.
Bibliografia
Barnes H., Genius review – Colin Firth and Jude Law’s literary bromance needs an edit, „The Guardian”, 16 Feb. 2016, <https://www.theguardian.com/film/2016/feb/16/genius-review-maxwell-perkins-thomas-wolfe-colin-firth-jude-law>, [dostęp: 25.08.2019].
Barthes R., Pisarze i piszący, [w:] tegoż, Mit i znak. Eseje, wybór i słowo wstępne J. Błoński, Warszawa 1970.
Barthes R., Przyjemność tekstu, przeł. A. Lewańska, Warszawa 1997.
Calvino I., Jeśli zimową nocą podróżny, przeł. A. Wasilewska, Warszawa 1989.
Cerf B., Na los szczęścia. Kariera wydawcy, przeł. M. Ronikier, Warszawa 1991.
Kenny G., Genius, RogerEbert.com, 10 June 2016, <https://www.rogerebert.com/reviews/genius-2016>, [dostęp: 22.08.2019].
Manguel A., Moja historia czytania, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2003.
Szczerba J., „Geniusz” z Colinem Firthem, Judem Law i Nicole Kidman. Zredaguj mi życie, przyjacielu, 23 lipca 2016, <http://wyborcza.pl/1,101707,20439677,geniusz-zredaguj-mi-zycie-przyjacielu-recenzja.html> [dostęp: 25.08.2019].
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).