Abstrakt
Hendrykowska Małgorzata, O szczególnych powinowactwach literatury i kina w refleksji Stefanii Zahorskiej [Particular Affinities between Literature and Film in Stefania Zahorska’s Reflections]. „Przestrzenie Teorii” 32. Poznań 2019, Adam Mickiewicz University Press, pp. 167–178. ISSN 1644-6763. DOI 10.14746/pt.2019.32.8.
The author provides an in-depth analysis of and original essay written by the Polish film critic Stefania Zahorska in the middle of the 1930s. The essay deals with socio-cultural and aesthetic theory regarding the mutual connections between cinema and literature.
Bibliografia
Bal M., Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, przeł. M. Bucholz, Warszawa 2012.
Bazin A., O film nieczysty. Obrona adaptacji, przeł. B. Michałek, [w:] tegoż, Film i rzeczywistość, Warszawa 1963.
Elsaesser T., Hagener M., Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, przeł. K. Wojnowski, Kraków 2015.
Giżycki M., Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce, Warszawa 1989.
Głowiński M., O intertekstualności, „Pamiętnik Literacki” 1989, z. 4–5.
Hendrykowski M., Współczesna adaptacja filmowa, Poznań 2014.
Irzykowski K., Dziesiąta Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków 1924.
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.
Kurek J., Wspomnienia ze straży przedniej, „Kwartalnik Filmowy” 1961, nr 3.
Madej A., Między filmem a literaturą. Szkic o powieści filmowej, [w:] Film polski wobec innych sztuk, red. A. Helman, A. Madej, Katowice 1979.
Otto W., Literatura i film w kulturze polskiej dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2007.
Stefania Zahorska, Wybór pism – reportaże, publicystyka, eseje, wybór, wstęp i oprac. A. Nasiłowska, Warszawa 2010.
Werner A., Literatura a film. Hasło problemowe w Słowniku literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka, Warszawa 1992.
Zahorska S., Co powieść zawdzięcza filmowi? „Kurier Literacko-Naukowy” 1934, nr 29.
Zahorska S., Rozbój filmowy, „Wiadomości Literackie” 1936, nr 50 (682).
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).