Abstrakt
The paper aims to answer the question – to what extent is the current reflection on user experience design in performing arts still valid? The text discusses the concept of post-digital performance (Causey); and the phenomenon of user experience design in the face of new media dramaturgy (Eckersall, Grehan, Scheer). From the perspective of these concepts and phenomena, I describe two works (To Like or Not to Like by Interrobang and Karen by Blast Theory). The text complements the discussion on performance artists’ approaches to media technologies. In this paper, I describe the changes in designing the relationships of performers and users (individualization and personalization) and the contexts of everyday media practices in artists’ strategies.
Bibliografia
Archey K., Peckham R., Art Post-Internet, http://ucca.org.cn/en/exhibition/art-post-internet/ (dostęp: 30.03.2021).
Birringer J., Performance, technology, and science, New York 2008.
Broadhurst S., Digital Practices, Basingstoke 2011.
Butler A., Affective Encounter: Repetition and Immersive Practices in Man of Valour,„Rhizome. Cultural Studies in Emerging Knowledge” 2019, nr 35, www.rhizomes.net/issue35/butler/index.html (dostęp: 30.03.2021).
Carr N., Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg?, przeł. K. Rojek, Gliwice 2013.
Causey M., Postdigital Performance, „Theater Journal” 2016, nr 3.
Causey M., Theatre performance and technology, London 2006.
Chatzichristodoulou M., Karen by Blast Theory: Leaking Privacy, [w:] Digital bodies, red. S. Broadhurst, S. Price, London 2017.
Davies E., Experience Design (And the Design of Experience), https://www.academia.edu/11656018/Experience_Design_And_the_Design_of_Experience_ (dostęp: 30.03.2021).
Dixon S., Cybernetic-existentialis, London – New York 2020.
Dixon S., Digital Performance, Cambridge 2007.
Eckersall P., Grehan H., Scheer E., New Media Dramaturgy, London 2017.
Ferrando F., Philosophical posthumanism, London – New York 2020.
Gere C., Digital Culture, London 2008.
Ilter S., Unsettling the ‘friendly’ gaze of dataveillance: the dissidentpotential of mediatised aesthetics in Blast Theory’s Karen, „International Journal of Performance Arts and Digital Media” 2017, nr 1.
Klich R., Intermedial Theatre. On Technology, [w:] Intermedial Theatre. Principles and Practices, red. M. Crossley, London 2019.
Kluszczyński R.W., Can You See Me Now? (2001) Blast Theory, [w:] Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, red. P. Zawojski, Katowice 2015.
Kłeczek J., Historycznomedialne przemiany scenotechniki, notacji i podmiotowości w sztukach performatywnych, Poznań 2018 (praca doktorska), https://hdl.handle.net/10593/23952 (dostęp: 30.03.2021).Laurel B., Computers As Theatre, New York 1991.
Lehmann H.-T., Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2009.
McHugh G., Post Internet. Notes on the internet and art 12.29.09> 09.05.10, Brescia 2011.
Mee E.B., The Audience Is the Message: Blast Theory’s App-Drama Karen, „TDR/The Drama Review” 2016, nr 3.
Parker-Starbuck J., Cyborg theatre, New York 2014.
Postdigital Aesthetics. Art, Computation and Design, red. D.M. Berry, M. Dieter, Basingstoke 2015.
Salter C., Entangled, Cambridge 2010.
Spence J., Performative Experience Design, Cham 2016.
Spence J., Andrews S., Frohlich D.M., Performative Experience Design, [w:] CHI2013 Changing perspectives, red. P. Baudisch, M. Beaudouin-Lafon, W.E. Mackay, Paris 2013.
The Performing Subject in the Space of Technology. Through the Virtual, Towards the Real red. M. Causey, E. Meehan, N. O’Dwyer, London 2015.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).