Abstrakt
Ry Nikonova is a Russian poet, belonging to the so-called “Second culture” of the 20th century, creating in the spirit of neo-avant-garde. Together with her husband, she published in the samizdat magazine “Transponans”, which was formed in the 1970–80s. Her poetic works, stylized as theatrical plays, present the idea of syncretism of art, which according to the artist is theatre. The short, economical poems evoke monumental visions of theatre, where gestures are important – less words, the conflict between actors and spectators, and all the seemingly non-scenic spaces associated with theatre in the reader’s consciousness.
Bibliografia
Констриктор Б., Примадонна авангарда, „Новое литературное обозрение” 2014, нр 6, https://magazines.gorky.media/nlo/2014/6/primadonna-avangarda.html (dostęp: 14.02.2021).
Кукуй И., Рифмы первый волн: об организующем начале творчества Ры Никоновой, „Новое литературное обозрение” 2014, нр 6, https://magazines.gorky.media/nlo/2014/6/rifmy-pervyj-voln-ob-organizuyushhem-nachale-tvorchestva-ry-nikonovoj.html (dostęp: 14.02.2021).
Никонова Р., Массаж тишины, „Новое литературное обозрение” 1997, нр 23, c. 279–280.
Никонова Р., Слушайте ушами (пьесы, проза и плюгмы 1961–1979 c заметками и режиссёрскими экспликациями автора и послесловием Сергея Сигея), Москва 2011.
Никонова Р., Стихотворения, „Russian literature” 2006, nr 59, s. 337.
Никонова Р., Констриктор Б., Сигей С., Манифест номер три, „Транспонанс” 1983, нр 18, c. 17–18.
Никонова Р., Констриктор Б., Сигей С., Трансфур-манифест 2 (программа), „Транспонанс” 1980, нр 7, c. 10–11.
Cигей C., Квинтесенция сценизма, [в:] Слушайте ушами (пьесы, проза и плюгмы 1961–1979 c заметками и режиссёрскими экспликациями автора и послесловием Сергея Сигея), Москва 2011, c. 103–109.
Cигей C., О задачах транспоэзии, „Транспонанс” 1979, нр 1, c. 1–2.
Таршис A., Искусство вмешательства в искусство (трансплантация), „Транспонанс” 1979, нр 1, c. 4.
Янечек Д., Тысяча форм Ры Никоновой, „Новое литературное обозрение” 1999, 35, c. 283–319.
Janecek G., A Report on Transfurism, „Wiener Slawistischer Almanach” 1997, nr 19, s. 123–142.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).