Abstrakt
The author pays attention to the need to search new keys of interpretation of the ouevre of Ewa Lipska, recognising that the constant distinguishing feature is the anthropological aspect. The main thesis of the article is as follows: Lipska’s poetry may be treated as a particularly important evidence of cultural experiences. Also attention is focused by the author on the poetic phenomenology of sensual perception, its reflection in the awareness and memory of the subject, and also distinguishes “cultural memory” as an effect of experience. She also states that Ewa Lipska’s works are a criticism of culture – both of the so called PRL’s (Polish People’s Republic’s) culture and the later one, called the postmodern culture. The poet exposes myths and threats of post-modernity, however, the cultural experience as recorded in her works is of ambivalent character: on the one hand, it contains a negative feeling of domination of man’s existence by cyberculture, and on the other, shows the deepening and sharpening of the critical awareness of the subject, who defends himself against the inauthenticity of experience.Bibliografia
Nic nie jest pewne. O twórczości Ewy Lipskiej, red. A. Morawiec, B. Wolska, Łódź 2005.
K. Skibski, Antropologia wierszem. Język poetycki Ewy Lipskiej, Poznań 2008.
M. Jay, Pieśni doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat, przeł. A. Rejniak-Majewska, Kraków 2008.
Doświadczenie: reaktywacja, „Teksty Drugie” 2006, nr 3.
Literatura wobec doświadczenia, „Teksty Drugie” 2006, nr 6.
Nowoczesność jako doświadczenie: dyscypliny, paradygmaty, dyskursy, red. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, Warszawa 2008.
A. Legeżyńska, Od kochanki do psalmistki… Sylwetki, tematy i konwencje liryki kobiecej, Poznań 2009.
R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturzepolskiej, Kraków 2001.
E. Lipska, Wakacje mizantropa. Utwory wybrane, Kraków 1993, s. 200.
E. Lipska, Sklepy zoologiczne, Kraków 2001.
E. Lipska, Ja, Kraków 2003.
E. Lipska, Sekwens. Wybór wierszy i prozy poetyckiej, Warszawa 2003.
E. Lipska, Gdzie Indziej, Kraków 2005.
E. Lipska, Drzazga, Kraków 2006.
E. Lipska, Pomarańcza Newtona, Kraków 2007.
E. Lipska, Pogłos, Kraków 2010.
Z. Bauman, Wieloznaczność nowoczesna. Nowoczesność wieloznaczna, przeł. J. Bauman, Warszawa 1995.
J. Kornhauser, A. Zagajewski, Świat nie przedstawiony, Kraków 1974, s. 26, 45, 135.
R. Nycz, Tropy „ja”. Koncepcja podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, [w:] tegoż, Język modernizmu, Wrocław 2002
A. Klepaczko, autorki studium Poetycka refleksja nad przeszłym – teraźniejszym – przyszłym – rozważania w kontekście „1999” Ewy Lipskiej (w zbiorze: Nic nie jest pewne... O twórczości Ewy Lipskiej, red. A. Morawiec, B. Wolska, Łódź 2005.
M. Stala, fragment z recenzji wydawniczej Pomarańczy Newtona (okładka).
Z. Bauman, Razem osobno, przeł. T. Kunz, Kraków 2003.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).