Abstrakt
The author of Performatyka – teoria katastrof? [“Performance studies – the theory of catastrophes?”], which is a cross-sectional investigation into performance studies, tracks the trains of thought about catastrophes in different theories of performativity, ranging from J. L. Austin’s to Jon McKenzie’s ideas. Of particular interest is how particular theoreticians integrate the term ‘catastrophe’ into their conceptual frameworks and how they evaluate it. By criticizing the approach taken by Judith Butler, who postulates “melancholic performance studies”, which brings to mind Adorno’s idea that is explicated in Minima Moralia (traurige Wissenschaft), the author tries to show how we can productively use Austin’s theses that are presented in the first chapters of his famous How to Do Things with Words. In the author’s opinion, Austin allows us to approach communicational catastrophes from a different perspective, which is often forgotten, i.e. of the functioning of contextual systems. It is shown that the tension between felicity and infelicity may be at the core of the popularity of performativity which is understood as a tool for researching contemporary cultural phenomena.Bibliografia
D. Mersch, Teorie mediów, tłum. E. Krauss, Warszawa 2010.
P. Virilio, Der integrale Unfall, tłum. J. Mersmann, [w:] Die Unordnung der Dinge, red. Ch. Kassung, Bielefeld 2009, s. 7.
Die Unordnung der Dinge oraz książka Markusa Rautzenberga, Die Gegenwendigkeit derStörung: Aspekt einer post-metaphysischen Präsenztheorie, Berlin 2009.
U. Pawlicka, Wstępne rozpoznanie estetyki szumów: od kubizmu do glitch artu, „ha!art” 2012, nr 37, s. 14.
Contesting Performance, red. J. McKenzie, H. Roms i C.J.W.-L. Wee, New York 2009.
M. Sugiera, Być jak baron Münchhausen, czyli performatywność i performatyka, „Dialog” 2012, nr 5.
J.L. Austin, How to Do Things with Words, London 1962.
F. Białek, SEC, cz. IX: Austin, <http://demsec.blogspot.com/2012/01/sec-cz-ix-austin. html>, dostęp: 15.08.2013.
N.K. Hayles, How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics, Chicago–London 1999, s. 274.
<http://dictionary.reference.com/browse/misfire>, dostęp: 20.09.2013.
J. Loxley, Performativity, London–New York 2007, s. 91.
J. Derrida, Sygnatura, zdarzenie, kontekst, tłum. B. Banasiak, <http://bb.ph-f.org/ przeklady/derrida_sygnatura.pdf>, dostęp: 15.08.2013.
P. Virilio, Wypadek pierworodny, tłum. K. Szeżyńska-Maćkowiak, Warszawa 2007, s. 23.
F. Białek, SEC cz. X: Pasożyty, <http://demsec.blogspot.com/2012/01/sec-cz-x-pasozyty. html>, dostęp: 15.08.2013.
M. Serres, The Parasite, Baltimore–London 1982, s. 3.
J. Butler, Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasuska, Warszawa 2008, s. 252.
J. Butler, Precarious Life: The Powers of Mourning and Violence, Verso, London, New York 2004; tejże, Ramy wojny. Kiedy życie godne jest opłakiwania? [2006], tłum. A.Czarnacka, Warszawa 2011.
P. Phelan, Unmarked: Politics of Performance, New York 1993, s. 5.
J. McKenzie, Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, tłum. T. Kubikowski, Kraków 2011, s. 28.
R. Schechner, Performatyka: wstęp, tłum. T. Kubikowski, Wrocław 2006.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).