Wspólna twarz – Różewicz, Rembrandt i starość
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- J. Michałkowa, J. Białostocki,Rembrandt w oczach współczesnych, Warszawa 1957, s. 64-65.
- H.A. Taine, Podróż po Włoszech, t. I: Neapol i Rzym, przeł. A. Sygietyński, Warszawa 1908.
- H.A. Taine, Filozofia sztuki. Włochy, Niderlandy, Grecyja [1865–1869], Warszawa 1874, s. 79.
- D. van de Wetering, Rembrandts Selbstbildnisse, kat. wyst., The National Gallery London 1999.
- Königlisches Gemäekabinett Mauritshuis, Den Haag 1999–2000, nr kat. 82.
- E. van de Wetering, Die mehrfache Funktion von Rembrandts Selbstporträts, [w:]tenże, Rembrandts Selbstbildnisse, s. 17-19.
- E. Fromentin, Mistrzowie dawni [1876], przeł. J. Cybis, Wrocław 1956, s. 218.
- J. Burckhardt, Rembrandt, przeł. R. Kasperowicz, „Ikonotheka” 2003, nr 16, s. 80.
- F. Simmel, Rembrandt. Ein kunstphilosophischer Versuch, Leipzig 1916.
- W. Zahaczewski, Rembrandt. Szkic z filozofii sztuki, [w:] Georg Simmel, wydanie specjalne, „Sztuka i Filozofia” 2005, nr 27, s. 98-128.
- T. Gautier, Critique artistique et littéraire, Paris 1929, s. 33-34.
- E. i J. de Goncourt, Dziennik. Pamiętniki z życia literackiego [1860], wybór i przekł. J. Guze, Warszawa 1988, s. 125.
- A. Malraux, Przemiana bogów, t. II: Nierzeczywiste, przeł. J. Guze, Warszawa 1985, s. 253.
- Georga Simmla filozoficzna próba interpretacji oeuvre holenderskiego mistrza, „Rocznik Historii Sztuki” 2008, XXXIII, s. 231-245.
- G. Simmel, Konflikt w kulturze współczesnej, cyt. wg: S. Magala, Simmel, Warszawa 1980, s. 142.
- G. Simmel, „Ostatnia wieczerza” Leonarda da Vinci, [w:] tenże, Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006, s. 149.
- J. Białostocki, Rembrandt’s „Terminus”, „Wallraf-Richartz-Jahrbuch” 1966, XXVIII, s. 49-60.
- W. Stechow, Rembrandt-Democritus, “The Art Quaterly” 1944, VII, s. 233-238.
- A.Blankert, Zeuxis and Ideal Beauty, [w:] Album Amicorum J.G. van Gelder, ed. J. Bryn, J.A. Emmens, E. de Jongh, D.P. Shoep, The Hague 1973, s. 32-39.
- H. Perry Chapman, Rembrandt’s Self-Portraits. A Study in Seventeenth-Century Identity,[Diss. 1954], Princeton, N.Y., 1990.
- Pliniusz starszy, Historia naturalna, wybór, przekład i komentarz I. i T. Zawadzcy, Wrocław–Kraków 1961.
- M. Liebermann, Rembrandt-Ausstellung, cyt. za: tenże, Vision der Wirklichkeit, Ausgewählte Schriften und Reden, hrsg. G. Busch, Frankfurt am Main 1993, s. 158.
- T. Różewicz, Wycieczka do muzeum. Wybór opowiadań, Wrocław 2010, s. 186.
- W. Owczarski, Różewicz w teatrze Kantora. Starcie dwóch gigantów, [w:] Re: Wizje Różewiczowskie, red. J. Puzyna-Chojka, Gdańsk 2008, s. 93-103.
- A. Ściepuro, Starość w czasach popkultury, [w:] Starość raz jeszcze (Szkice), red. J. Olejniczak, S. Zając, Katowice 2007, s. 172-181.
- A. Ubertowska, Tadeusz Różewicz a literatura niemiecka, Kraków 2001, s. 57.
- Z. Lisowski, Kategoria starości tragicznej w poezji Tadeusza Różewicza, [w:] Dojrzewanie do pełni życia. Starość w literaturze polskiej i obcej, red. S. Kruk, E. Flis- -Czerniak, Lublin 2006, s. 489-504.
- M. Janion, Przeraźliwość istnienia, [w:] taż, Żyjąc tracimy życie. Niepokojące tematy egzystencji, Warszawa 2001, s. 179.
- R. Przybylski, Baśń zimowa. Esej o starości, Warszawa 2008, s. 60.
- R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001, s. 18.
- R. Sheppard, Problematyka modernizmu europejskiego, przeł. P. Wawrzyszko, [w:] Odkrywanie modernizmu, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 122-123.
- C. Szczukowski, Tadeusz Różewicz wobec niewyrażalnego, Kraków 2008, s. 9, 21, 195.
- I. Lorenc, Świadomość i obraz. Studia z filozofii przedstawienia, Warszawa 2001, s. 35.
- J. Lacan, Le stade du miroir comme formater de la fonction du Je, [w:] tenże, Ecrits I, Paris 1966, s. 89-97.
- V. Stoichita, Krótka historia cienia, przeł. P. Nowakowski, Kraków 1997, s. 23.
- M. Poprzęcka, Obraz bezpośredni?, [w:] Obraz zapośredniczony. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów 25-27 listopada 2004, red. M. Poprzęcka, Warszawa 2005, s. 26.
- M. Śniedziewska, Rembrandt w „Zwierciadle” Różewicza, [w:] Ewangelia odrzuconego. Szkice w 90. rocznicę urodzin Tadeusza Różewicza, red. J.M. Ruszar, Warszawa 2011, s. 249-257.
- M. de Montaigne, Próby, t. II, przeł. T. Boy-Żeleński, akapit 547, cyt. za: <http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/proby-ksiega-druga.html>.
- R. Cieślak, Oko poety. Imaginarium Tadeusza Różewicza. Próba rekonstrukcji, Gdańsk 1999, s. 9.
- J. Błoński, Poezja Różewicza [rec.: Niepokój; Czerwona rękawiczka], „Twórczość”1949, nr 7.
- Rozmowa Tadeusza Różewicza z Jerzym Nowosielskim, [w:] T. Różewicz, Z. i J. Nowosielscy, Korespondencja, wstęp i oprac. K. Czerni, Kraków 2009, s. 476-477.
- A. Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580– 1660, Warszawa 2005 (Autoportret jako optyczna gra z widzem: prawda i fałsz lustra), s. 186-194.
- D. Szczukowski: Autoportret (nie)możliwy. Strategie podmiotowości w dziele Tadeusza Różewicza, [w:] Powracając do Różewicza. Studia i szkice, red. Z. Majchrowski, Gdańsk 2006, s. 9-33.
- A. Skrendo, Tadeusz Różewicz i granice literatury. Poetyka i etyka transgresji,Kraków 2002, s. 17
- Transgresje. Odmieńcy, wybór, oprac. i red. M. Janion, Z. Majchrowski, Gdańsk 1982, s. 170.
- J. Błoński, Szkic portretu poety współczesnego, [w:] tenże, Poeci i inni, Kraków 1956.
- H. Bloom, Lęk przed wpływem. Teoria poezji, przeł. A. Bielik-Robson, M. Szuster, Kraków 2002, s. 57-59.
- T. Różewicz. Zwierciadło. Poematy wybrane, wybór M. Porębski, Kraków 1998, s. 40-41.
- W. Maciąg, Podmiot w stanie rozpadu, [w:] tenże, Nasz wiek XX. Przewodnie idee literatury polskiej, Wrocław–Warszawa–Kraków 1992, s. 186-194.
- W. Bürger [Th. Thoré], Musées de la Hollande, t. 2: Musée Van der Hoop à Amsterdam et Musée de Rotterdam, Paris–Bruxelles–Ostende 1860, s. X.
- Ch. Baudelaire, Salon 1846, [w:] tenże, O sztuce. Szkice krytyczne, wybór i przekł. J. Guze, Wrocław–Warszawa–Kraków 1961, s. 9.
- P. Valéry, Degas, taniec, rysunek [1938], przeł. J. Guze, Warszawa 1993, s. 55.