Abstrakt
The paper deals with the topic of an acheiropoietes (an image “not made by hands”) and, more broadly, with the motif of the so-called true or natural image. Such images were known to ancient Greek thinkers (Dionysius of Halicarnassus and Plotinus), but their importance grew significantly in the Christian theology of icons which treated Christ as the perfect image of His Father. In modern times true images mostly function in folklore and they are also referred to in modern art. From the perspective of the philosophy of representation, a true image is an interesting utopia of perfect mimesis – it comes into being in a natural, not artificial way, whereas a copy is regarded as equivalent to the original.Bibliografia
G. Didi-Huberman, La ressemblance par contact. Archéologie,anachronisme et modernité de l'empreinte, Paris 2008.
E. Kuryluk, Weronika i jej chusta: historia, symbolizm i struktura „prawdziwego obrazu", Kraków 1998.
H. Belting, La vraie image. Croire aux images?, trad. De l'allemand par J. Torrent, Paris 2007.
H.Belting, Obraz i kult, przeł. T. Zatorski, Gdańsk 2010.
K. Aszyk, Manoppello i Lanciano. Oblicze i serce Boga, Radom 2012.
J. Tokarska-Bakir, Obraz osobliwy: hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych, Kraków 2000.
D. Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przeł. E. Klekot, Kraków 2005.
R. Rogozińska, Ikona w sztuce XX wieku, Kraków 2009.
E. Kuryluk, Ludzie z powietrza. Retrospektywa 1959–2002. Instalacje, fotografie, rysunki, obrazy, Kraków 2003.
Platon, Państwo. Z dodaniem siedmiu ksiąg praw, przeł. S. Witwicki, t. II, Warszawa 1958.
M. Heidegger, O istocie i pojęciu fyzis, [w:] tenże, Znaki drogi, różni tłumacze, Warszawa 1999.
Plotyn, Enneady, przeł. A. Krokiewicz, Warszawa 1959, V, 8.
Dionysius z Halikarnasu, Peri Deinarchou, [w:] Dionysiou Halikarnaseos, Opuscula, Lipsiae MCMIV-MCMXXIX, vol. 1.
Ch. Schönborn, Ikona Chrystusa, przeł. W. Szymona, Poznań 2001.
J. Hillis Miller, Krawędź: współczesne badania literackie na rozstajach, [w:] Dekonstrukcja w badaniach literackich, red. R. Nycz, Gdańsk 2000.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).