Abstrakt
Is filmography a personal hobby of archivists or an integral part of film history? Based on the analysis of the achievements in this field from the last two decades, Marek Hendrykowski interprets filmography as an important part of contemporary film studies. Filmographic research shows at a glance what was precisely happening in the film world. This kind of knowledge and important information based on various authentic sources is something absolutely necessary in the scientific procedures of film research. Film history needs authentic facts as its basis and source of constant inspiration. This is why catalogues, registers, indexes and books including filmographic information are called indispensable companions in archival film research and standard works of reference in the world’s film archives and all film libraries.Bibliografia
H. Birett, Das Filmangebot in Deutschland 1895–1911, München 1991.
J. Gartenberg, Glossary of Filmographic Terms, Brussels, FIAF 1991 i następne wydania.
H. Bousquet, Catalogue Pathé des années 1896 à 1914, vol. 1-4, Paris 1996.
D. Gifford, The British Film Catalogue 1895–1985, London 1986.
Archivio del cinema italiano, vol. I: Il cinema muto 1905–1931, a cura di A. Bernardini, Roma 1991.
The Lost World of Mitchell & Kenyon. Edwardian Britain on Film, ed. V. Toulmin, P. Russell, S. Popple, London 2004.
Svensk filmografi, t. 1-7, ed. L. Åhlander, L. Furhammar i in., Stockholm–Uppsala 1986–1989.
M. Hendrykowska, Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895–1914, Poznań 1993.
K. Kornacki, Popiół i diament, Gdańsk 2011.
M. Hendrykowski, Eroica, Poznań 2011.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).