Abstrakt
In the article The evidence of the image..., the author reflects on two important problems in modern culture: considers the role of ekphrasis - the introduction of which connotes the concepts of iconicity, vividness and representation; and memory processes derived from descriptions of pieces of painting (but also views of nature). It appears that the change in time, that introduces changes to the perception, is shared by the two phenomena. Theoretical considerations are developed and legitimised by interpretations of poems from the volume Zobaczone. In her poetry, Julia Hartwig, sometimes considered as one of the Old Masters of poetry, very consistently combines interest in the visuality of the world and problems of recording continuity. Hence, it is advisable to analyse her poems as a play between the elusive image and its material evidence.Bibliografia
M. Foucault, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. T. Komendant, Gdańsk 2000.
M.P. Markowski, Ekphrasis. Uwagi bibliograficzne z dołączeniem krótkiego komentarza, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 2.
Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1998.
A. Dziadek, Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004.
J. Hartwig w rozmowie z K. Janowską i P. Mucharskim, Sztuka patrzenia, „Tygodnik Powszechny” 2001, nr 33.
M. Oakeshott, Poezja jako głos w rozmowie ludzkości, tłum. Ł. Sommer, w: tegoż, Wieża Babel i inne eseje, wybór i wstęp P. Śpiewak, Warszawa 1999.
E. Rewers, Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków 2005) i Elżbieta Rybicka (E. Rybicka, Modernizowanie miasta. Zarys problematyki urbanistycznej w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2003).
E. Zdankiewicz-Ścigała, T. Maruszewski, Wyobrażenia jako pierwsza forma doświadczenia generowanego przez jednostkę, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, pod red. J. Strelaua, t. 2: Psychologia ogólna, Gdańsk 2004.
J. Tokarska-Bakir, Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych - wielkie opowieści, Kraków 2000.
A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
R. Nycz, O nowoczesności jako doświadczeniu, w: Nowoczesność jako doświadczenie, pod red. R. Nycza i A. Zeidler-Janiszewskiej, Kraków 2006, s. 10-11. red. i wstęp M. Smorąg-Różycka, Kraków 2003.
M. Janion, Hermeneutyka, w: taż, Humanistyka: poznanie i terapia, Warszawa 1982.
M. Mauss, Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych, tłum. K. Pomian, w: tegoż, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973.
M.P. Markowski, O reprezentacji, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, pod red. M.P. Markowskiego i R. Nycza, Kraków 2006.
T. Maruszewski, Pamięć autobiograficzna, Gdańsk 2005.
Cz. Miłosz, Zaczynając od moich ulic, Paryż 1985.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).