Abstrakt
Julian Przyboś's poetic volume Sponad [From Above] with artwork by Władysław Strzemiński is not a rewarding material for an interpretation since due to the tight coupling of the two remarkably powerful artistic personalities and the two kinds of sensitivity - literary and that of an artist, an analysis of poetic works in the shape given to them by an artist must be tainted with the latter's views and must contain in itself interpretational doubleness. Thanks to graphic layouts and illustrations made by Strzemiński, the space of the poems became palpable and visible. Thus, not only individual words were extracted and emphasised, but also the "inter-words" somewhere between them, stating what was only implied or unstated. Strzemiński's layouts conceal in themselves a set fuse for a bomb which poetry, exploding with new layers of meaning, may become.Bibliografia
W. Strzemiński, List do Juliana Przybosia z 27 czerwca 1929, w: Listy Władysława Strzemińskigo do Juliana Przybosia z lat 1929-33, do druku przygotował i przypisami opatrzył A. Turowski, „Rocznik Historii Sztuki” 1973, R. 9, s. 225.
J. Przyboś, Linia i gwar. Szkice, Kraków 1959.
J. Przyboś, Strzemiński przed śmiercią, w: Zapiski bez daty, Warszawa 1970.
J. Zagrodzki, Drukarstwo nowoczesne w kręgu Władysława Strzemińskiego, w: Władysław Strzemiński. In memoriam, pod red. J. Zagrodzkiego, Łódź 1988.
Katalog wystawy Druk funkcjonalny, Muzeum Sztuki w Łodzi, 1975.
Z ponad (pierwotna pisownia wg starej ortografii) J. Przybosia (t. I - 1930 r.)
W. Strzemińskiego i K. Kobro, Kompozycja przestrzeni (t. II - 1931 r.).
A. Turowski, Budowniczowie świata: z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000.
A. Turowski, Komentarz do korespondencji Władysława Strzemińskiego, „Rocznik Historii Sztuki” 1973, R. 9.
R.K. Przybylski, Znawca sztuki nowoczesnej, w: Stulecie Przybosia, praca zbiorowa pod red. S. Balbusa i E. Balcerzana, Poznań 2002.
I. Jakimowicz, Witkacy, Chwistek, Strzemiński. Myśli i obrazy, Warszawa 1978.
B. Lewandowska, U źródeł grafiki funkcjonalnej w Polsce, w: Ze studiów nad genezą plastyki nowoczesnej w Polsce, pod red. J. Starzyńskiego, Wrocław 1966.
Z. Łapiński, „Ja piszę, ty malujesz”, „Teksty” 1978, nr 5.
J. Przyboś, Forma nowej liryki, w: Linia i gwar, t. 1, Kraków 1959.
E. Balcerzan, Liryka Juliana Przybosia, Warszawa 1989.
J. Kwiatkowski, Świat poetycki Juliana Przybosia, Warszawa 1972.
J. Sławiński, Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej. Prace wybrane, t. 1, Kraków 1998.
A. Pławuszewski, a.r. mit urzeczywistniony. Dzieje i kolekcja, Łódź 1989.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).