Abstract
Julian Przyboś's poetic volume Sponad [From Above] with artwork by Władysław Strzemiński is not a rewarding material for an interpretation since due to the tight coupling of the two remarkably powerful artistic personalities and the two kinds of sensitivity - literary and that of an artist, an analysis of poetic works in the shape given to them by an artist must be tainted with the latter's views and must contain in itself interpretational doubleness. Thanks to graphic layouts and illustrations made by Strzemiński, the space of the poems became palpable and visible. Thus, not only individual words were extracted and emphasised, but also the "inter-words" somewhere between them, stating what was only implied or unstated. Strzemiński's layouts conceal in themselves a set fuse for a bomb which poetry, exploding with new layers of meaning, may become.References
W. Strzemiński, List do Juliana Przybosia z 27 czerwca 1929, w: Listy Władysława Strzemińskigo do Juliana Przybosia z lat 1929-33, do druku przygotował i przypisami opatrzył A. Turowski, „Rocznik Historii Sztuki” 1973, R. 9, s. 225.
J. Przyboś, Linia i gwar. Szkice, Kraków 1959.
J. Przyboś, Strzemiński przed śmiercią, w: Zapiski bez daty, Warszawa 1970.
J. Zagrodzki, Drukarstwo nowoczesne w kręgu Władysława Strzemińskiego, w: Władysław Strzemiński. In memoriam, pod red. J. Zagrodzkiego, Łódź 1988.
Katalog wystawy Druk funkcjonalny, Muzeum Sztuki w Łodzi, 1975.
Z ponad (pierwotna pisownia wg starej ortografii) J. Przybosia (t. I - 1930 r.)
W. Strzemińskiego i K. Kobro, Kompozycja przestrzeni (t. II - 1931 r.).
A. Turowski, Budowniczowie świata: z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000.
A. Turowski, Komentarz do korespondencji Władysława Strzemińskiego, „Rocznik Historii Sztuki” 1973, R. 9.
R.K. Przybylski, Znawca sztuki nowoczesnej, w: Stulecie Przybosia, praca zbiorowa pod red. S. Balbusa i E. Balcerzana, Poznań 2002.
I. Jakimowicz, Witkacy, Chwistek, Strzemiński. Myśli i obrazy, Warszawa 1978.
B. Lewandowska, U źródeł grafiki funkcjonalnej w Polsce, w: Ze studiów nad genezą plastyki nowoczesnej w Polsce, pod red. J. Starzyńskiego, Wrocław 1966.
Z. Łapiński, „Ja piszę, ty malujesz”, „Teksty” 1978, nr 5.
J. Przyboś, Forma nowej liryki, w: Linia i gwar, t. 1, Kraków 1959.
E. Balcerzan, Liryka Juliana Przybosia, Warszawa 1989.
J. Kwiatkowski, Świat poetycki Juliana Przybosia, Warszawa 1972.
J. Sławiński, Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej. Prace wybrane, t. 1, Kraków 1998.
A. Pławuszewski, a.r. mit urzeczywistniony. Dzieje i kolekcja, Łódź 1989.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).