Abstrakt
The aim of this article is to discuss and analyze an extensive essay by Konstanty A. Jeleński, entitled Bellmer albo anatomia miłości fizycznej i nieświadomości [Bellmer or the anatomy of physical love and the unconsciousness], devoted to the works of Hans Bellmer, a German painter, drawer and writer. The article presents the scope and nature of artistic activities undertaken by Bellmer and the way in which these activities and works were described and interpreted by Jeleński. The aim of the article is to show the basic contexts in which Jeleński placed controversial and ambiguous works by the German artist. The article also mentions the main interpretative keys Jeleński uses to show the creative philosophy and uncover the secrets of artistic expression, especially the mechanisms of perceiving the body and visual manifestations of unconsciousness which come to the fore in Bellmer’s works.
Bibliografia
Bellmer H., Mała anatomia nieświadomości fizycznej albo anatomia obrazu, przeł. J.M. Kłoczowski, Lublin 1994.
Bielecki M., Konstanty A. Jeleński – historyk literatury nowoczesnej, „Teksty Drugie” 2005, nr 6.
Foster H., Prosthetic Gods, Cambridge (Mass.) 2004.
Gombrowicz. Walka o sławę. Korespondencja, część druga, układ przedmowy J. Jarzębski,
przypisy T. Podoska, M. Nycz, J. Jarzębski, tłum. listów z jęz. francuskiego I. Kania, Kraków 1998.
Gry Lalki. Hans Bellmer. Katowice 1902 – Paryż 1975, wybór i oprac. A. Przywara i A. Szymczyk, Gdańsk 1998.
Jeleński K.A., Bellmer albo Anatomia Nieświadomości Fizycznej i Miłości, Gdańsk 1998.
Jeleński K.A., Chwile oderwane, wyb. i oprac. P. Kłoczowski, Gdańsk 2007.
Kandziora J., Autobiograficzne tło eseistyki Konstantego Jeleńskiego, „Pamiętnik Literacki” 2012, z. 3. https://doi.org/10.18318/pl.2012.3.5
Kot A., Masculine‑feminine fantasies: the phantasmagorias of Hans Bellmer, „Estetyka i Krytyka” 2015, nr 2.
Łojszczyk E., Niejasne postanowienie roślinnej natury. Strategie mimikry w twórczości Hansa Bellmera i Brunona Schulza, „Konteksty. Polska sztuka ludowa” 2010, nr 1.
Taylor S., Hans Bellmer in The Art Institute of Chicago. The Wandering Libido and the Hysterical Body, „Art Institute of Chicago Museum Studies” 1996 (Vol. 22), nr 2. https://doi.org/10.2307/4104319
Webb P., Death, Desire and the Doll. The Life and Art of Hans Bellmer, Chicago 2004. https://doi.org/10.1093/gao/9781884446054.article.T007700
Webb P., Short R., Hans Bellmer, New York 1985.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).