Abstrakt
In its title, this article indicates two purposes. The first is to attempt to give a precise description of the category of the concept album, whose specificity (also in the opinion of foreign researchers) is usually described in a blurred, intuitive and rather imprecise way. This attempt is made through reference to the literary side of this kind of album. Based on these reflections, the author also attempts to create a typology of concept albums, which constitutes a fluent transition to the second purpose of the article, namely to propose (in terms of this field of knowledge, which we call linguistics of text and discourse) a method for analysing the coherence mechanisms seen in lyrics of this sort of album. Although it is not a theory in the strict sense, the author’s intention was to lend it a practical usability: it is an operation whose purpose is to support the interpretation of concept albums.
Bibliografia
Bisz/Kosa, Zimy, [wydawnictwo niezależne] 2007.
Bohuszewicz P., Od „romansu” do powieści, [w:] tegoż, Od „romansu” do powieści. Studia o polskiej literaturze narracyjnej (druga połowa XVII wieku – pierwsza połowa XIX wieku), Toruń 2016.
Burns L., The Concept Album as Visual-Sonic-Textual Spectacle: The Transmedial Storyworld of Coldplay’s „Mylo Xyloto”, „IASPM Journal” 2016, vol. 6, no. 2. https://doi.org/10.5429/2079-3871(2016)v6i2.6en
Covach J., The Hippie Aesthetic: Cultural Positioning and Musical Ambition in Early Progressive Rock, [w:] Composition and Experimentation in British Rock 1966–1976, numer specjalny „Philomusica on-line”, ed. by G. Borio, S. Facci, Pavia 2007.
Dżugaj M., Umiłowanie samego siebie w myśli Fryderyka Nietzschego, „Hybrys” 2018, nr 43. https://doi.org/10.18778/1689-4286.43.03
Elicker M., Concept Albums. Song Cycles in Popular Music, [w:] Essays on the Song Cycle and on Defining the Field, ed. by W. Bernhart, W. Wolf, Amsterdam 2001. https://doi.org/10.1163/9789004488748_014
Elicker M., Semiotics of Popular Music. The Theme of Loneliness in Mainstream Pop and Rock Songs, Tübingen 1997.
Garlej B., Koncepcja warstwowości dzieła literackiego Romana Ingardena ujęta w perspektywie ontologii egzystencjalnej i jej konsekwencja, „Estetyka i Krytyka” 2014, nr 2.
Gemel A., Kognitywna teoria prototypu – próba filozoficznej analizy, „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2013, nr 19.
Graczyk W., PRO8L3M „Art Brut” – recenzja, „Popkiller”, <https://www.popkiller.pl/2014-09-23%2Cpro8l3m-art-brut-recenzja1> [dostęp: 19.07.2020].
Lipski J.J., Wstęp, [w:] J. Kasprowicz, Wybór poezji, oprac. J.J. Lipski, Wrocław 1973.
Macan E., Progresywny urock, przekł. M. Majchrzak, Toruń 2001.
Marciszewski W., Spójność strukturalna a spójność semantyczna, [w:] Tekst i zdanie. Zbiór studiów, red. T. Dobrzyńska, E. Janus, Wrocław 1983.
McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, przeł. N. Szczucka, Warszawa 2004.
Mickiewicz A., Dziady drezdeńskie, oprac. J. Skuczyński, Wrocław 2012.
Nietzsche F., Narodziny tragedyi, czyli hellenizm i pesymizm, przeł. L. Staff, Warszawa 1907.
Okopień K., Dlaczego to nie Apollo, lecz Dionizos jest patronem filozofii, „Teksty Drugie” 2001, z. 5.
Okólski M., Zorganizowany dźwięk – muzyka rockowa jako forma komunikacji, „Znaczenia. Kultura – Komunikacja – Społeczeństwo” 2013, nr 9.
Pelc J., Wstęp, [w:] J. Kochanowski, Treny, oprac. J. Pelc, Wrocław 1978.
Rychlewski M., Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy, Gdańsk 2001.
Surges F., The return of concept album, „Independent”, <https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/features/the-return-of-concept-album-1796064.html> [dostęp: 16.07.2020].
Wierzbicka A., Język – umysł – kultura, Warszawa 1999.
Winiecka E., Czytanie jako działanie, dzieło jako zdarzenie. Czy możliwa jest poetyka literatury interaktywnej?, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2017, nr 30. https://doi.org/10.14746/pspsl.2017.30.9
Wittgenstein L., Dociekania filozoficzne, przekł. B. Wolniewicz, Warszawa 2011.
Wójcicki J., Powrót znikąd donikąd: „Dworak”, [w:] Czytanie Krasickiego, red. T. Kostkiewiczowa, R. Doktór, B. Mazurkowa, Warszawa 2014.
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).