Abstrakt
The article attempts to reread Karol Irzykowski’s classic treatise on cinema and to recognize the importance of its significance in the context of the entirety of changes and achievements of humanistic culture in the interwar period.
Bibliografia
Gołębiewska M., Irzykowski. Rzeczywistość i przedstawienie. O tezach filozoficznych Karola Irzykowskiego, Warszawa 2006.
Hendrykowska M., Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895–1914, Poznań 1993.
Irzykowski K., Dziesiąta Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków 1924; ponadto edycja krytyczna: Dziesiąta Muza oraz pomniejsze pisma filmowe, red. naukowa Andrzej Lam, Kraków 1982.
Na dnie oka. Dziesiąta Muza z perspektywy stuleciaJakóbczyk J., Szachy literackie? Rzecz o twórczości Karola Irzykowskiego, Katowice 2005.
Kołos S., O sile anachronizmu, czyli „X Muza” Karola Irzykowskiego wobec nowej historii filmu, [w:] Świat idei i lektur – twórczość Karola Irzykowskiego, red. H. Ratuszna, Toruń 2016, s. 121–129.
Nazarian E., The Tenth Muse. Karol Irzykowski and Early Film Theory, Saarbrücken 2011.
Nycz R., Wynajdywane porządki. Karola Irzykowskiego koncepcje krytyki i literatury, „Pamiętnik Literacki” 1992, z. 2, s. 83–92.
Panek S., Krytyk w przestrzeniach literatury i filozofii. O młodopolskich wypowiedziach polemicznych Karola Irzykowskiego, „Poznańskie Studia Polonistyczne”, t. 50, Poznań 2006.
Panek S., Mosty Karola Irzykowskiego, Poznań 2019.
Słonimski A., Romans z X Muzą. Teksty filmowe z lat 1917–1976, red. naukowa M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, Warszawa 2007.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Marek Hendrykowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).