Abstrakt
Italian theater studies in 20th century focused on the theater as the art of staging a dramatic text and it’s analysis. Over the past decade, theater anthropology and performance studies make their way among these relics of the past century slowly but effectively, and the sources of the Italian performance studies are indicated in the 1960s and 1970s. Meanwhile, the interest of Italian researchers in restored behavior is reflected in texts published in-between the two world wars. The subject of the analysis are two texts by Corrado Pavolini who we consider to be a precursor of Italian performance studies.
Bibliografia
Bragaglia A.G., Storia del teatro popolare romano, Seconda edizione aumentata (Prima edizione 1947 sotto il titolo Maschere romane), Roma 1958 (korzystałam z egzemplarza nieprzeznaczonego do dystrybucji z 1958 roku).
D’Amico S., Introduzione, [w:] Storia del teatro drammatico, t. I. Greci e Roma Medioevale, red. idem, Milano 1950.
Pavolini C., Lo spettacolo teatrale, Siena 1944.
Pavolini C., Per un teatro di domani, [w:] Storia del teatro italiano, red. S. D’Amico, Milano 1936, s. 347–369.
Pavolini C., Taccuino teatrale, [w:] idem, Lo spettacolo teatrale, Siena 1944, s. 141–148.
Pirandello L., Introduzione al teatro italiano, [w:] Storia del teatro italiano, red. S. D’Amico, Milano 1936, s. 3–29.
Storia del teatro italiano, red. S. D’Amico, Milano 1936.
Thinking the Theatre. New Theatrology and Performance Studies. Atti del convegno internazionale di studi Torino, 29–30 maggio 2015, red. G. Guccini, A. Petrini, Dipartimento delle Arti e ALMADL, Bologna 2018, http://amsacta.unibo.it/5781/ (dostęp: 14.06.2022).
Woźniak K., Teatr ludowy PRL jako przedmiot badań komparatystycznych. Zarys problematyki, [w:] Sperimentare ed esprimere l’italianità. Aspetti letterari e culturali, red. T. Kaczmarek, D. Kobylska, K. Kowalik, S. Cavallo, Łódź 2021, s. 175–184.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).