Abstrakt
The article is an analysis of two poetic texts by Witold Wirpsza from the volume Comments on fotografia. The object of inquiry is the status of photography as a prop in Wirpsza’s multimodal construction. The similarities between the works were brought out and explained on the assumption that in both cases the poet uses references to Dante’s Divine Comedy.
Bibliografia
Balbus S., „Zagłada gatunków”, „Teksty Drugie” 1999, nr 6.
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996.
Benjamin W., Mała historia fotografii, [w:] idem, Twórca jako wytwórca, przeł. H. Orłowski, J. Sikorski. Poznań 1975.
Berger J., O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Warszawa 1999.
Bryant M., Introduction, [w:] Photo-Textualities. Reading Photographs and Literature, M. Bryant (red.), Newark 1996.
Byliniak M., Krytyka obrazu w poezji i eseistyce Witolda Wirpszy, „Twórczość” 2009, nr 8.
Darrach W.C., Cartes de visite in nineteenth century photography, Gettysburg 1981.
Girard R., Od Boskiej komedii do socjologii powieści, przeł. M. Ochab, [w:] W kręgu socjologii literatury. Antologia tekstów zagranicznych, wstęp, wyb. i oprac. A. Mencwel, tom II, Warszawa 1977.
Grądziel-Wójcik J., Poezja jako teoria poezji. Na przykładzie twórczości Witolda Wirpszy, Poznań 2001.
Hirsch M., Family frames: photography, narrative and postmemory, Cambridge 1997.
Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa 2007.
Kałuża A., Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej, Kraków 2008.
Kuciak A., Dante romantyków. Recepcja „Boskiej komedii” u Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego i Norwida, Poznań 2003.
Leociak J., Tekst wobec zagłady (O relacjach z getta warszawskiego), Wrocław 1997.
Leśniak K., „The Family of Man” po latach. Wokół krytyki i recepcji wystawy, „Roczniki Humanistyczne” 2013, z. 4.
Lury C., Prosthetic culture: photography, memory and identity, London 1998.
Marinelli L., Polski Dantyzm między epiką a etyką, „Roczniki Humanistyczne” 2012, z. 1.
Minois G., Historia piekła, przeł. A. Dębska, Warszawa 1996.
Mościcki P., Wyższa aktualność. Studia o współczesności Dantego, Kraków 2022, s. 25.
Pawelec D., Wirpsza wielokrotnie, Mikołów 2013.
Paz O., Podwójny płomień. Miłość i erotyzm, przeł. P. Fornelski, Kraków 1996.
Pietrzak W., Anty-mitologia Witolda Wirpszy. Komentarz do „Komentarzy do fotografii”, „Ruch Literacki” 2014, z. 4–5.
Sollors W., Looking at the Photographs Now and Remembering a Visit in the 1950’s, [w:] The Family of Man Revisited. Photography in a Global Age, G. Hurm, A. Reitz, S. Zamir (red.), London 2017. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350988644.ch-007
Soulages F., Estetyka fotografii. Strata i zysk, przeł. B. Mytych-Forajter, W. Forajter, Kraków 2007.
Szymański W., Rozmowy z pisarzami, Kraków 1981.
The family of man; the photographic exhibition created by Edward Steichen for the Museum of Modern Art, New York 1955.
Thomas A., The Expanding Eye. Photography and the Nineteenth-Century Mind, New York 2019. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429428708
Wirpsza W., Gra znaczeń. Przerób, Mikołów 2008, s. 178–180.
Wirpsza W., Komentarze do fotografii, Kraków 1962.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Cezary Zalewski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).