Fotografia jako rekwizyt (wiersza). Piekło Dantego w (dwóch) „Komentarzach do fotografii” Witolda Wirpszy
PDF

Słowa kluczowe

fotografia
literatura
Witold Wirpsza
The Family of Man

Jak cytować

Zalewski, C. (2023). Fotografia jako rekwizyt (wiersza). Piekło Dantego w (dwóch) „Komentarzach do fotografii” Witolda Wirpszy. Przestrzenie Teorii, (40), 111–128. https://doi.org/10.14746/pt.2023.40.6

Abstrakt

The article is an analysis of two poetic texts by Witold Wirpsza from the volume Comments on fotografia. The object of inquiry is the status of photography as a prop in Wirpsza’s multimodal construction. The similarities between the works were brought out and explained on the assumption that in both cases the poet uses references to Dante’s Divine Comedy.

https://doi.org/10.14746/pt.2023.40.6
PDF

Bibliografia

Balbus S., „Zagłada gatunków”, „Teksty Drugie” 1999, nr 6.

Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996.

Benjamin W., Mała historia fotografii, [w:] idem, Twórca jako wytwórca, przeł. H. Orłowski, J. Sikorski. Poznań 1975.

Berger J., O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Warszawa 1999.

Bryant M., Introduction, [w:] Photo-Textualities. Reading Photographs and Literature, M. Bryant (red.), Newark 1996.

Byliniak M., Krytyka obrazu w poezji i eseistyce Witolda Wirpszy, „Twórczość” 2009, nr 8.

Darrach W.C., Cartes de visite in nineteenth century photography, Gettysburg 1981.

Girard R., Od Boskiej komedii do socjologii powieści, przeł. M. Ochab, [w:] W kręgu socjologii literatury. Antologia tekstów zagranicznych, wstęp, wyb. i oprac. A. Mencwel, tom II, Warszawa 1977.

Grądziel-Wójcik J., Poezja jako teoria poezji. Na przykładzie twórczości Witolda Wirpszy, Poznań 2001.

Hirsch M., Family frames: photography, narrative and postmemory, Cambridge 1997.

Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa 2007.

Kałuża A., Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej, Kraków 2008.

Kuciak A., Dante romantyków. Recepcja „Boskiej komedii” u Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego i Norwida, Poznań 2003.

Leociak J., Tekst wobec zagłady (O relacjach z getta warszawskiego), Wrocław 1997.

Leśniak K., „The Family of Man” po latach. Wokół krytyki i recepcji wystawy, „Roczniki Humanistyczne” 2013, z. 4.

Lury C., Prosthetic culture: photography, memory and identity, London 1998.

Marinelli L., Polski Dantyzm między epiką a etyką, „Roczniki Humanistyczne” 2012, z. 1.

Minois G., Historia piekła, przeł. A. Dębska, Warszawa 1996.

Mościcki P., Wyższa aktualność. Studia o współczesności Dantego, Kraków 2022, s. 25.

Pawelec D., Wirpsza wielokrotnie, Mikołów 2013.

Paz O., Podwójny płomień. Miłość i erotyzm, przeł. P. Fornelski, Kraków 1996.

Pietrzak W., Anty-mitologia Witolda Wirpszy. Komentarz do „Komentarzy do fotografii”, „Ruch Literacki” 2014, z. 4–5.

Sollors W., Looking at the Photographs Now and Remembering a Visit in the 1950’s, [w:] The Family of Man Revisited. Photography in a Global Age, G. Hurm, A. Reitz, S. Zamir (red.), London 2017. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350988644.ch-007

Soulages F., Estetyka fotografii. Strata i zysk, przeł. B. Mytych-Forajter, W. Forajter, Kraków 2007.

Szymański W., Rozmowy z pisarzami, Kraków 1981.

The family of man; the photographic exhibition created by Edward Steichen for the Museum of Modern Art, New York 1955.

Thomas A., The Expanding Eye. Photography and the Nineteenth-Century Mind, New York 2019. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429428708

Wirpsza W., Gra znaczeń. Przerób, Mikołów 2008, s. 178–180.

Wirpsza W., Komentarze do fotografii, Kraków 1962.